چکیده:
ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زﻧﺎن از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ دﻳﺪﮔﺎه ﻗﺮآن درﺑﺎره آن ﺑﺴﻴﺎر ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ. ﺑـﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻓﺮاﻣﻴﻦ اﻟﻬﻲ، ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ راﻫﮕﺸﺎی ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸـﻜﻼت اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﮔـﺮدد؛ ﻫﺮﭼﻨـﺪ آﻳـﺎت33 اﺣﺰاب و 34 ﻧﺴﺎء در ﻇﺎﻫﺮ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زﻧﺎن ﻣﻨﺎﻓﺎت دارد؛ در اﻳﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ، ﺑـﺎ ﺑﺮرﺳـﻲ آرای ﻓـﺮﻳﻘﻴﻦ ذﻳـﻞ اﻳـﻦ آﻳﺎت و ﺑﻴﺎن دﻳﺪﮔﺎه ﻫﺮﻛﺪام از اﻳﻦ ﻣﻜﺎﺗﺐ، ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﻗﺮآن راﺟﻊ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ آﺷﻜﺎرا ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻣﻲﺷﻮد. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ در اﻳﻦ ﺑﻴﻦ ﻣﻔﺴﺮﻳﻦ ﺷﻴﻌﻪ و ﺳﻨﻲ ﺑﺎ ﻫﻢ اﺧﺘﻼف ﻧﻈﺮﻫﺎﻳﻲ دارﻧﺪ، اﻣﺎ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻣﻌﻠﻮم ﻣﻲﮔﺮدد ﻛﻪ آﻳﺎت ﻓﻮق ﻧـﻪ ﺗﻨﻬـﺎ ﺑـﺎ ﺣﻀـﻮر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زﻧﺎن ﻣﻨﺎﻓﺎت ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﻳـﻚ دﻳـﺪﮔﺎه ﻣﺘﻌـ ﺎدل و ﺑـﻪ دور از اﻓـﺮاط و ﺗﻔـﺮﻳﻂ ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺣﻀـﻮر زن در اﺟﺘﻤﺎع را ﺑﻪ روﺷﻨﻲ ﺑﻴﺎن ﻣﻲدارد و ﺣﻀﻮر زﻧﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ را در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﺎﻳﻴﺪ می کند
Achieving the view of the Quran about women's social activities is of such a great importance that obeying God's commands can solve a lot of social problems، although the verse 33 of chapter 33 and the verse 34 of chapter 4 apparently contradict with women's social activities. Reviewing the views of Shia and Sunny commentators about the abovementioned verses and explaining the views of these two schools، the present paper clearly depicts the Quran's approach to the issue. Although Shia and Sunny commentators have different views about these verses، the research findings show that the verses do not contradict with women's social presence; rather، they clearly and with a moderate view explain how women should be present in society and support women's presence in society if it is based on a defined framework.
خلاصه ماشینی:
قرآن کریم به عنوان کتاب راهنمای هدایت بشر، در آیاتی نظیر: (وَ قَرْنَ فی بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبرَّجْنَ تَبرُّجَ الْجَاهلیة)(احزاب/33)؛ و(الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ)(نسا/34)؛ خطاب به گروه زنان حضور اجتماعی آنان را منع کرده و مردان را برتر از زنان معرفی میکند.
هر چند بدون شک راجع به این مساله پژوهشهایی صورت گرفته است و نویسندگان زیادی ازجمله پایاننامه ارشد خانم ماجده آساره با عنوان «بررسی فعالیت اجتماعی زنان از دیدگاه قرآن مجید و سنت شریف » و مقاله آقای صادق اردستانی با عنوان « مسئولیت های اجتماعی زن در کتاب و سـنت » ذیل این مساله به تبادل نظر پرداختهاند و این پژوهش اشتراکاتی با پژوهشهای قبلی دارد اما پژوهش حاضر با رویکردی نو و با نگاه تفسیر تطبیقی حول محور دو آیه 33 احزاب و 24 بقره غرض خداوند را مورد بررسی قرار داده و کیفیت حضور زنان در اجتماع را بیان میدارد.
(سیوطی، 1404: ج5، ص196/ترمذی، بیتا: ج5، ص 23/ ابن حنبل، 1421: ج 9، ص 337) با توجه به این مساله که فعالیت و حضور زنان در اجتماع قطعا میزان حضورآنان را در خانه کاهش میدهد؛ بنابراین، این مفسرین دیدگاه مثبتی نسبت به فعالیت اجتماعی زنان ندارند و مسئولیت آنان را رسیدگی به امور منزل میدانند.