چکیده:
اقدامپژوهی یکی از فعالیتهای مهم در حوزه آموزش است. که البته در حوزه آموزش هنر کمتر اتفاق افتاده است. اقدامپژوهی علاوه بر ایجاد انگیزه در دانشآموزان و هنرجو کردن آنان، باعث توانمندسازی معلم و مکتوب شدن تجربهها برای استفاده از آنها در تولید اسناد علمی، تربیتی، فرهنگی میشود.
خلاصه ماشینی:
". از همۀ دلایل مهمتر اینکه این دسته از دانشآموزان که در دورۀ ابتدایی بسیار مورد توجه معلمان و کادر آموزشی قرار داشتهاند، در دورۀ متوسطۀ اول (راهنمایی)، بهدلیل ناشناخته بودن با بیتوجهی مواجه میشوند و این موضوع روی روحیات و میزان خلاقیتشان خیلی تأثیرگذار است.
بنابراین، دانشآموزان پایۀ هفتم مدرسه و والدین آنها، مدیر، معاونان، مشاور مدرسه، مربی بهداشت و تعدادی از همکاران و صاحبنظران و کارشناسان مرتبط با موضوع را بهعنوان منابع اصلی برای گردآوری اطلاعات در نظر گرفتم و نظرات هریک از آنها را در جلسات جداگانهای جویا میشدم و این نظرات را گردآوری کردم.
اهم علل بهدست آمده از اطلاعات گردآوری شده عبارت بودند از: جایگزین کردن درسهای دیگر در دورۀ ابتدایی با درس هنر؛ تخصصی کار نکردن با دانشآموزان در دورۀ ابتدایی؛ استفاده نکردن از دبیران و مربیان متخصص در زمینههای هنری؛ خشک بودن کلاس هنر و بیتوجهی به این درس؛ مناسب نبودن فضای کلاس برای این درس در مدرسه؛ بیتوجهی به روشهای جدید و نوین برای درس هنر در مدارس؛ مشارکتپذیر نبودن معلمان در جریان تدریس در هنر؛ ترس و اضطراب تلقین شده از سالهای قبل؛ نبود اعتمادبهنفس در دانشآموزان؛ کملطفی والدین نسبت به این درس برای ایجاد انگیزه در دانشآموزان؛ ترس از کم شدن نمرۀ درس هنر؛ استفاده از رقابت ناسالم بین دانشآموزان در زمینۀ خلاقیت.
از خود دانشآموزان نیز بهصورت شفاهی و از طریق پرسشنامه در مورد این طرح و تأثیرات آن در میزان یادگیری، ایجاد علاقه، انگیزه و خلاقیت برای حاضر شدن و نشستن در کلاس نظرخواهی شد."