چکیده:
پژوهش حاضر رابطه بین سرمایه اجتماعی و تعهدسازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان بابل را مورد بررسی قرار می دهد. برای رسیدن به این هدف ، از روش تحقیقی توصیفی- تحلیلی و از پرسش نامه های استاندارد شده سرمایه اجتماعی و تعهد سازمانی استفاده شده است . گروه نمونه شامل ١٨٠ نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان بابل در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١ بوده که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل رگرسیون چند متغیره و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری در سطح (٠١/٠ >p) وجود دارد. و ابعاد سرمایه اجتماعی به خوبی می توانند مولفه های تعهد سازمانی را پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
براي رسيدن به اين هدف ، از روش تحقيقي توصيفي- تحليلي و از پرسش نامه هاي استاندارد شده سرمايه اجتماعي و تعهد سازماني استفاده شده است .
نتايج تحقيق نشان ميدهد که بين سرمايه اجتماعي و تعهد سازماني رابطه مثبت و معناداري در سطح (٠١/٠ >p) وجود دارد.
بر اين اساس ، سرمايه اجتماعي موضوعاتي اعم از شدت و کيفيت روابط و تعاملات بين افراد و گروه ها، احساس تعهد و اعتماد دوجانبه به هنجارها و ارزش هاي مشترک را شامل ميشود و به عنوان يک حس تعلق و همبستگي، پايه به هم پيوستگي اجتماعي ميشود (کاراکن و جانسون ، ١٩٨٨).
با اين تعريف ، سرمايه اجتماعي، سازمان اجتماعي اعم از شبکه ها، هنجارها و اعتماد ميباشد و خانواده ، دوستان و همسايگان رکن اساسي آن به شمار ميروند (بهزاد، ١٣٨١).
پژوهش فخرايي و اسدي (١٣٨٧) باعنوان رابطه بين سرمايه اجتماعي معلمان با رضايت شغلي و تعهد سازمان آنان نشان داد که حدود ٥٧% از تغييرات رضايت شغلي و حدود ٤٩% درصد از تعهدسازماني توسط سرمايه اجتماعي قابل تبيين است .
يافته هاي اين پژوهش هم سو با نتايج پژوهش سالارزاده و حسن زاده (١٣٨٥) ميباشد زيرا پژوهش آنها نشان داد که بين سرمايه اجتماعي با تعهد سازماني و رضايت شغلي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
همچنين تحقيق نقوي و بهارلو (٢٠١٢) نشان داد که بين سرمايه اجتماعي و تعهد سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
com \base\prepared for delivery at IMF \ social capital and civil society.