چکیده:
مهارتهای اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی و موفقیت افراد دارد، اما کودکان با اختلال اتیسم مشکل قابل توجهی در مهارتهای اجتماعی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلهی بازیدرمانی عروسکی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر با اختلال اتیسم انجام شد. در این پژوهش 24 دانشآموز پسر 6 تا10 ساله با اختلال اتیسم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از اجرای آزمون گارز به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 12 نفر) جاگماری شدند. از هر دو گروه پیشآزمون مهارتهای اجتماعی به عمل آمد. سپس گروه آزمایش مداخله بازیدرمانی عروسکی را در 21 جلسهی 45 تا60 دقیقهای دریافت کردند در حالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. پس از پایان جلسات مداخله از هر دو گروه پسآزمون مهارتهای اجتماعی گرفته شد. برای سنجش مهارتهای اجتماعی از مقیاس مهارت اجتماعی استونی و همکاران (2010) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره و تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که میانگین مهارتهای اجتماعی و خرده مقیاسهای آن (توانایی درک هیجانات و احساسات دیگران، توانایی شروع تعامل با دیگران، توانایی حفظ تعامل با دیگران و توانایی پاسخدهی به دیگران) گروه آزمایش در پسآزمون به طور معناداری افزایش یافته است(01/0>p). یافتهها بیانگر تأثیر مداخله بازیدرمانی عروسکی بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر با اختلال اتیسم بود. بنابراین یافتههای پژوهش نه تنها اثربخشی این روش را تأیید میکند بلکه چشمانداز وسیعتر و عمیقتری را نسبت به مداخله بازیدرمانی میگشاید و درمانگران را ترغیب میکند تا بازیدرمانی عروسکی را به عنوان روشی مؤثر در درمان دانشآموزان با اختلال اتیسم مورد ملاحظه قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
Autism Disorder نارسایی در مهارت های اجتماعی است که به طور تقریبی همه افراد با اختلال اتیسم این نارساییها را نشان میدهند (انجمن اتیسم آمریکا١، ٢٠٠٧؛ به نقل ازکانینگهام ٢، ٢٠٠٩).
Minjarez, Williamz, Mercier & Hardan بازیدرمانی عروسکی یکی از مداخله های بازیدرمانی پیشنهادی کودکان با اختلال اتیسم است که طی آن درمانگر یا بزرگسال با به کارگیری عروسک های دستی میکوشند در کودک انگیزه ایجاد و با او ارتباط برقرار کنند و رفتارهای او را هدایت نمایند.
Lu,Petersen, Lacroix & Rousseau اختلال اتیسم ، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله ی بازیدرمانی عروسکی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر با اختلال اتیسم انجام شد.
همچنین ، یافته های پژوهش نشان داد که مداخله بازیدرمانی عروسکی در کودکان با اختلال اتیسم بر خرده مقیاس درک هیجانات و احساسات دیگران ، تاثیر معنیدار داشته است .
همچنین ، یافته های پژوهش نشان داد که مداخله بازیدرمانی عروسکی در کودکان با اختلال اوتیسم بر خرده مقیاس شروع تعامل با دیگران کودکان ، تاثیر معنیدار داشته است .
افزون بر این ، یافته های پژوهش نشان داد که مداخله بازیدرمانی عروسکی در کودکان با اختلال اتیسم بر خرده مقیاس حفظ تعامل با دیگران ، تاثیر معنیدار داشته است .
1. Lucy Lo & Petersen همچنین ، یافته های پژوهش نشان داد که مداخله بازیدرمانی عروسکی در کودکان با اختلال اوتیسم بر خرده مقیاس توانایی پاسخ دهی به دیگران ، تاثیر معنیدار داشته است .
Journal of Autistic & Developmental Disorder, 24, 129-154.