چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه گروهی آموزش مثبتنگریبر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای فرزند نابینا بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروهکنترل بود. جامعه آماری شامل همهمادران دارای فرزند نابینا شهر تهران بود که فرزندانشان در مدارس نابینایان مشغولبه تحصیل بودند. نمونه شامل 30 نفر از مادران یادشده بود که به روش نمونه گیریهدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در گروه آزمایشو 15 نفر درگروه کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش گروهی مثبتنگریقرارگرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل در 2 مرحله، پیش آزمون و پس آزمون ازطریق پرسشنامه شادکامی و سخترویی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههایگردآوری شدهبا روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهشنشان داد که آموزش گروهی مثبتنگری بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارایفرزند نابینارا افزایش (P≤0/05) دادهاست.نتایج نشان داد بین مثبت نگری با سخت رویی و شادکامی رابطه مثبت و معناداریوجود دارد و افراد سخت رو از میزان شادکامی بالاتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مثبت نگری بر افزایش شادکامی و سخت رویی مادران دارای فرزند نابینا را افزایش (٠٠٥≥P) داده است .
(تحلیل کواریانس ) خلاصه محاسبات اثرات بین آزمودنی ها منبع گروه خطا متغیرهای درجه میانگین سطح میزان توان درجه میانگین وابسته آزادی مجذورات F معناداری تأثیر آماری آزادی مجذورات شادکامی ١ ١٤٠٢/٦٨ ٧٨/٦٣ ٠/٠٠١ ٠/٧٥ ١ ٢٦ ١٧/٨٣ سخت رویی ١ ٤٥٢٠/٣ ٤٠١/٤٣ ٠/٠٠١ ٠/٩٣ ١ ٢٦ ١١/٢٦ در جدول ٥ خلاصه محاسبات اثرات بین آزمودنی ها با درجات آزادی (٢٦ و ١) آورده شده است که به وسیله جدول فوق فرضیه های اول و دوم پژوهش آزمون می شود به شرح زیر: فرضـــیـه اول : میزان شـــادکامی والدینی که تحت آموزش مثبت نگری قرار گرفته اند از والدینی که تحت این آموزش قرار نگرفته اند متفاوت است .
با در نظر داشتن میزان خطا (تفاوت های فردی) در شادکامی سطح معناداری (٠٠٠١=P) به دست آمده از خطای ٠/٠٥ کوچک تر است در نتیجه می توان گفت آموزش مثبت نگری بر افزایش شادکامی مادران (دارای فرزند نابینا) اثر دارد و فرض صفر تحقیق با اطمینان ٠/٩٥ درصد رد می شود.
با در نظر داشتن میزان خطا (تفاوت های فردی) در سخت رویی سطح معناداری (٠٠٠١=P) به دست آمده از خطای ٠/٠٥ کوچک تر است در نتیجه می توان گفت آموزش مثبت نگری بر افزایش سخت رویی مادران (دارای فرزند نابینا) اثر دارد و فرض صفر تحقیق با اطمینان ٠/٩٥ درصد رد می شود.
نتایج نشـــان دادکه : آموزش مثبت نگری موجب افزایش سخت رویی در مادران (دارای فرزند نابینا) شده است .
A longitudinal, structural equarion analysis of stress, hardiness social support, and illness, Multivariate Experimental Clinical Research,Vol. 11, P.
"The personality construct of hardiness, Relation ship with comprehensive tests of personality and psychopathology", Journal of research in personality,Vol. 36, pp.