چکیده:
زمینه و هدف: بسیاری از والدین با سبک تربیتی خود فرصت اندیشیدن و یافتن راه حل مشکلات را به فرزندان خود نمی دهند؛ این امر احتمال بروز مشکلات رفتار را در فرزندان افزایش می دهد. در راستای پاسخ دهی به این نیاز والدین بسته های آموزشی متفاوتی طراحی و اجرا شده است که یکی از آنها کودک متفکر نام دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کودک متفکر به عنوان یک روش تربیتی خانواده محور مبتنی بر مهارت های حل مسئله، بر سبک های تربیتی و تعامل والد- کودک است.
روش: گروه نمونه شامل 40 نفر از والدین نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان پایه اول دبستان بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و تک گروهی بوده است. برنامه آموزشی کودک متفکر با هدف تغییر الگوهای فرزندپروری طراحی شد. این برنامه آموزشی در 9 جلسه 2 ساعته در هر هفته برگزار شد. به منظور ارزیابی اثربخشی برنامه از پرسشنامه روش های تربیتی (شکوهی یکتا و پرند، 1386) و پرسشنامه رابطه والدـ کودک (جرارد، 1994) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش روش حل مسئله به والدین به طورمعناداری در بهبود سبک تربیتی والدین موثر بوده است (01/ 0 > p ). و نیز برنامه آموزشی به والدین میانگین خرده مقیاس های رضایت مندی و ارتباط را در رابطه والد- کودک به طور معناداری تغییر داده است (05/ 0 > p ).
نتیجه گیری: برنامه آموزشی کودک متفکر به والدین می تواندکمک کند تا از روش های موثر نظیر حل مسئله به جای روش های غیرموثر نظیر تنبیه استفاده کنند.
Background and purpose: Due to their parenting styles، many parents ruin their children’s opportunity to think about the problems and find solutions for them، which may increase the likelihood of behavior problems in children. Various training packages have been designed and administered in order to help parents، and raising a thinking child is one of them. The purpose of the present study was to investigate the effects of raising a thinking child training، as a family-based training method، on problem solving، parenting style، and parent-child interaction.
Method: The sample group consisted of Parents of 40 preschool and first grade children، who voluntarily participated in the workshop. Present research was a quasi-experimental study with pretest-posttest and without control group. The workshop included nine weekly two hours training sessions. Data were collected using parenting methods questionnaire (Shokohi-Yekta & Parand، 2006) and parent-child relationship inventory (Gerard، 1994). Parents completed the questionnaires in pretest and posttest.
Results: The findings showed that problem solving training has significantly improved parents’ parenting style (p < .01). Furthermore، the training significantly affected the subscales of satisfaction and relationship in parent-child relationship (p > .05).
Conclusion: The raising a thinking child package can help parents to use effective strategies، such as problem solving rather non-effective methods like punishment.