چکیده:
در فرآیند توسعه در معنای عام و فرایند توسعه کسب و کار الکترونیکی در معنای خاص،
بدون وجود پشتیبانی علمی و تحقیقاتی لازم نمیتوان انتظار موفقیت و هدفمندی لازم را
داشت. این مقاله با هدف نظاممند کردن تحقیقات تجارت الکترونیکی در سطح کشور به طور
عام و در سطح مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به طور خاص به رشته تحریر درآمده
است. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از مدل برنامهریزی استراتژیک در سطح
سازمان، صنعت، ملی و بینالمللی الگوی تحقیقات تجارت الکترونیکی تنظیم گردد. لذا،
پس از طراحی الگوی اولیه (پیشنهادی)، با مراجعه به تعدادی از تحقیقات صورت گرفته در
زمینه طبقهبندی موضوعات تجارت الکترونیکی، این الگو، مورد اصلاح و بازنگری قرار
گرفت. و پنج مورد شاخص کلی برای اندازهگیری ضریب اهمیت و اولویت این طرحها
شناسایی گردید. در مرحله سوم، مدل مورد نظر جهت انجام حذف و اضافات در
اختیار خبرگان تجارت الکترونیکی در کشور قرار گرفت و ضریب اهمیت شاخصهای شناسایی
شده در مرحله قبل، توسط این خبرگان تعیین گردید. در مرحله چهارم پس از تعدیل الگو و
طراحی الگوی نهایی، هریک از طبقات تحقیقاتی توسط خبرگان تجارت الکترونیکی بر اساس
شاخصهای مذکور مورد اندازهگیری قرار گرفت. نتیجه این تحقیق طبقهبندی تحقیقات
تجارت الکترونیکی مربوط به هریک از سالهای یک برنامه پنج ساله میباشد.
خلاصه ماشینی:
"مدل سوم: مدل پل تجارت الکترونیکی از طریق مؤسسات پشتیبانی تجارت[16] آنکتاد[17] اهداف استراتژیک مربوط به برنامه توسعه مؤسسات پشتیبانی تجارت عبارت است از: افزایش آگاهی از فرصتها و تهدیدات بالقوه دستیابی به دانشی که بتواند برای بهبود عملکرد، اطلاعات خام را به کاربردهای عملیاتی تبدیل کند و دستیابی به شایستگیهایی در فرآیند جدید کسب و کار در چنین برنامهای سه عنصر کلیدی وجود دارد که عبارتاند از: 1- تشکیل سازمانی که با همکاری مؤسسات پشتیبانی تجارت آگاهیهای لازم را به وجود میآورد، اولویتهای ملی را شناسایی نموده و برنامهای را جهت اجرا تدوین مینماید.
جدول 5 ـ اولویتبندی امتیازات هر یک از طبقات تحقیقاتیردیفشرح شاخصامتیاز1هدفگذاری توسعه تجارت الکترونیکی در داخل و خارج از کشور7907/52زیرساختار حقوقی، سیاسی وقانونی7668/53استراتژی ایران برای حضور بینالمللی در توسعه تجارت الکترونیکی4426/54زیرساختار فرهنگی2798/55زیرساختار اداری2432/56تحلیل استراتژیک سازمانی، ملی و صنعتی0598/57زیرساختار روابط بینالملل0062/58فرآیندها و روابط درون کشور0036/59برنامههای عملیاتی توسعه تجارت الکترونیکی در سطح ملی9179/410امکانسنجی توسعه تجارتالکترونیکی دربخشهای مختلف اقتصادی8528/411جهانی شدن و پروتکلهای بینالمللی7981/412عناصر ملی و روابط بین آنها763/413بررسی اقتصادی5387/414برنامههای عملیاتی تجارت الکترونیکی در بخشها5289/415زیرساختار فنی2746/416آسیب شناسی271/417سیستمهای اطلاعاتی بین سازمانی1596/418ساختار روابط بینالملل در تجارت الکترونیکی1377/419برنامه های عملیاتی در سطح بینالملل9898/320طراحی ساختار و برنامههای عملیاتی در کل زنجیره ارزش9288/321طراحی ساختار و برنامههای عملیاتی در اجزای زنجیره ارزش794/3 جمعبندی و ملاحظات در این بخش سعی بر آن است تا با استفاده از اطلاعات حاصل از بخش قبل، تصمیمگیری لازم در مورد پذیرش یا عدم پذیرش فرضیات تحقیق صورت گرفته و پیشنهادات سیاستگذاری لازم در این رابطه ارائه گردد.
pdf _______ (2002); Electronic Commerce Strategies for Development: The Basic Elements of an Enabling Environment for E-Commerce, United Nations, Accessed at: www."