چکیده:
سابقه و هدف: سبک زندگی اسلامی، با تمام ابعاد زندگی افراد مرتبط است. شادکامی نیز از مهمترین نیازهای روانی بشر است که تاثیر عمدهای بر شکلگیری شخصیت و سلامت روان دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد سبک زندگی اسلامی با شادکامی در بین دانشجویان انجام شد.مواد و روش ها: روش پژوهش همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل دادند. گروه نمونه این پژوهش 225 نفر دانشجو (114 دختر، 111 پسر) بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبک زندگی کاویانی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد.یافته ها: نتایج حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین شادکامی با متغیرهای روشنفکری منفی، دنیاخواهی، گنهکاری، نوع دوستی، لذت خواهی و کم همتی و همبستگی مثبت و معنادار بین شادکامی و متغیرهای ویژگیهای درونی، عبادی و اجتماعی همبستگی بود. ابعاد زندگی عبادی، گنهکاری و ویژگیهای درونی در سه گام توانستند حدود 23% از واریانس شادکامی را تبیین کنند.نتیجه گیری: از این نتایج میتوان برای استفاده در برنامههای آموزشی، پیشگیرانه و رشدی در دانشگاهها و مراکز مشاوره دانشجویی جهت غنی سازی سبک زندگی اسلامی و افزایش شادکامی دانشجویان بهره برد.
Introduction: Spiritual health is the main aspect of human health and as spiritual health of nursing students increases, they can better provide patient care. Spiritual health can be increased through training and this degree of improvement is different in students. Because the student population in the community is very high therefore, the aim of this study was to compare the Palutzian and Ellison's spiritual health.
Methods: In this descriptive-comparative study, 100 of 188 students were randomly selected. Data were collected using the 20-item standard spiritual health questionnaire of Palutzian and Elison. The spiritual health results were classified into four main groups namely, low level (20-40), low- moderate level (41-70), up-moderate level (71-99) and high level (100-120). Data were analyzed using SPSS.
Results: 14 %, 60 % and 26 % of nursing students were ranked as low-moderate level, up-moderate level and high level for spiritual health, respectively. There was a significant relationship between age and existential health (P<0.05) while there was no relation with other demographic variables. The correlation coefficient was 0.84 between religious and existential health, which indicated that the higher score of religious health led to the higher score of existential health.
Conclusions: Generally, spiritual health score of female students was higher than that of male students. Improved spiritual health of nursing student during 4-acadamic years results in better spiritual care of patients.
خلاصه ماشینی:
"در تبیین همبستگی منفی نوعدوستی با شادکامی میتوان گفت افراد نوعدوست برای رفع مشکلات دیگران تلاش میکنند، در حد امکان محرومان را در زندگی خود سهیم میکنند و برای ایجاد وحدت و دوستی تلاش دارند، لذا از آنجا که نمونه مورد مطالعه در پژوهش حاضر دانشجویان بودند، به نظر میرسد که این قشر، منابع روانی و مالی برای پرداختن به نوعدوستی را کمتر در اختیار دارند و همین امر در کاهش شادی آنها موثر است.
در تبیین پیشبینی پذیری شادکامی از طریق مؤلفه عبادی سبک زندگی اسلامی میتوان گفت که اولا سبک زندگی اسلامی میتواند به عنوان چهارچوبی مناسب برای رشد و تعالی انسان و هدایت افراد به سمت زندگی سالم عمل کند (12)، در ثانی مؤلفه عبادی به وظایفی اشاره دارد که رابطه بین فرد و خداوند را نشان میدهد و اعم است از عبادات مشخص، مثل نماز، روزه، تلاوت قرآن، ذکرهای مستحبی و حج، و رفتارهایی که رسما نام عبادت ندارند، اما فرد به نیت اطاعت از خداوند آن را انجام میدهد (22و9).
Relationship of Islamic lifestyle with happiness in life satisfaction of university students in Isfahan Ravanshenasi-va- Din. 2012; 4(4): 61-74 [In Persian].
of Med. Sciences Islam and Health Journal/ 2015; 2(1): 33-38 The relationship between dimensions of Islamic lifestyle and happiness among the students of Kharazmi University Received: 3 Nov 2015 Accepted: 15 Feb 2016 Abstract Introduction: Islamic lifestyle is connected with all dimensions of life."