چکیده:
سابقه و هدف: سلامتی نیاز اساسی انسان و لازمه آن انجام وظایف دینی است. اسلام به حکم اینکه دینی جامع و مبتنی بر فطرت انسانی است از هیچ دستوری در جهت تکامل جسم و روح انسان فروگذار نکرده است. آموزش سلامت نیز یکی از راهکارهای ارتقاء سلامت در سطح جامعه است. هدف از انجام این مطالعه، ارائه روشها و شیوههای آموزشی با بهرهگیری از آموزهها و تعالیم اسلامی جهت ارتقاء سلامت میباشد.مواد و روش ها: این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی- استنادی است که با بررسی منابع معتبر اسلامی سیره و آموزههای پیامبر و امامان در مورد سلامت و تندرستی استخراج شده است.یافته ها: آموزش و تعلیم بدون تربیت، هیچ گونه سودی نخواهد داشت و در حقیقت تربیت در مرحله قبل از آموزش و تعلیم قرار دارد. با بررسی متون کتب اسلامی مشخص گردید که مهمترین شیوههای آموزشی عبارت بودند از: شیوه فرض مخالف، آموزش با استفاده از عمل، معرفی الگوی خوب و بد، دعوت به مشترکات، تداعی معانی، روش مقایسه کردن، تحریک افکار (سوال کردن و ذکر پدیدههای طبیعی)، تشبیه و تمثیل، تلقین، تشویق و تنبیه، به کارگیری هنر در آموزش، استفاده از بیان سرگذشتها در آموزش، القاء غیر مستقیم، برهان و مناظره که با بهرهگیری از این روشها میتوان سلامتی را در سطح جامعه ارتقاء بخشید.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت خداوند متعال در قرآن کریم از روشهای آموزشی موثر و متعددی برای آموزش تمام انسانها استفاده کرده که تاثیر فراوان و ارزشمند آنها برای ارتقاء سطح آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتار در انسان امروزه کاملا اثبات شده و میتواند در آموزش سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی انسانها (تمام ابعاد زندگی بشر) کاربرد فراگیری داشته باشد.اسلام، آموزش بهداشت، ارتقاء سلامت نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت خداوند متعال در قرآن کریم از روشهای آموزشی موثر و متعددی برای آموزش تمام انسانها استفاده کرده که تاثیر فراوان و ارزشمند آنها برای ارتقاء سطح آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتار در انسان امروزه کاملا اثبات شده و میتواند در آموزش سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی انسانها )تمام ابعاد زندگی بشر( کاربرد فراگیری داشته باشد.
Introduction: Islamic lifestyle is connected with alldimensions of life. Happiness is the most important human psychological needs, which has a major influence on the development of personality and mental health.The aim of thisstudy was toinvestigate the relationship between dimensions of Islamic lifestyle and happiness among the students.
Methods:In this correlational study,the population was all students ofKharazmiUniversity, who were enrolled in the academic year of 2013-2014. The sample group included 225 students(111 males and 114 females)who were selected throughdisposal sampling method. Assessment instruments were Oxford Happiness and KavyaniIslamic lifestylequestionnaires.Datawereanalyzed usingPearson correlation coefficient and stepwise multiple regression.
Results:Findings demonstrated that there was a negative significant relationship betweenhappiness and variables such as negativeintellectual,guilt, altruism,pleasure-seeking and low volition. Also, there was a positive significant relationship between happiness and variables likeinternal,religiousand social characteristics.Stepwise regression analysis showed that guilt, internal and religious characteristicscould explain 0/23of variance in happiness.
Conclusion:The results of the current studycan be used for curriculum andpreventive and developmental planning in universities, counseling and psychotherapy centers to improve thehappiness and Islamic lifestyle.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت خداوند متعال در قرآن کریم از روشهای آموزشی موثر و متعددی برای آموزش تمام انسانها استفاده کرده که تأثیر فراوان و ارزشمند آنها برای ارتقاء سطح آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتار در انسان امروزه کاملا اثبات شده و میتواند در آموزش سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی انسانها (تمام ابعاد زندگی بشر) کاربرد فراگیری داشته باشد.
همانگونه که گفته شد با توجه به اهمیت کاربرد آموزههای اسلامی در تمامی امور بشر و به خصوص آموزش مسائل سلامتی، و با عنایت بر اینکه تاکنون مطالعهای که منحصرا به بیان روشهای آموزش بر اساس تعالیم اسلامی بپردازد، انجام نشده است و همچنین به دلیل آنکه آموزش دادن هر موضوع یا مطلبی به مردم و جامعه باید بر اساس چهارچوب و روش مشخصی صورت پذیرد، این مطالعه با هدف ارائه روشها و شیوههای آموزشی با بهرهگیری از آموزهها و تعالیم اسلامی جهت ارتقاء سلامت صورت پذیرفت.
با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت خداوند متعال در قرآن کریم از روشهای آموزشی موثر و متعددی برای آموزش مخاطبان (تمام انسانها) استفاده کرده که تأثیر فراوان و ارزشمند آنها برای ارتقاء سطح آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتار در انسان امروزه کاملا اثبات شده و میتواند در آموزش سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی انسانها (تمام ابعاد زندگی بشر) کاربرد فراگیری داشته و در نتیجه میتوان گفت قرآن به عنوان معجزهای جاوید و کتابی درس آموز و زندگی بخش و احادیث نبوی و ائمه معصوم (ع) راههای مختلف ارتقاء زندگی و آموزش سلامت را به ما آموخته و در خود دارا میباشند؛ هرچند که این زمینه نیاز به تدبر و تعمق هرچه بیشتر وجود دارد تا حقایق نهان در این کتاب الهی هرچه بیشتر و روشنتر آشکار گردد."