چکیده:
سابقه و هدف: کیفیت زندگی امروزه یکی از پدیدههای مهم سلامتی به شمار میآید که شناسایی عوامل دخیل در آن میتواند به افزایش و بهبود کیفیت زندگی کمک کند، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سلامت معنوی در تبیین کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد.مواد و روش ها: مقاله حاضر، توصیفی- همبستگی است، جامعهی آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 94-1393 بود. حجم نمونه برآورد شده 100 نفر بود که به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل مقیاس سلامت معنوی و پرسشنامه کیفیت زندگی (36 SF-) و همچنین برگهی اطلاعات جمعیتشناختی دانشجویان بود. برای تحلیل دادههای حاصله، علاوه بر آمار توصیفی از روشهای آمار استنباطی مثل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون t مستقل نیز استفاده شد. نرمافزار مورد استفاده SPSS نسخه 19 بود.یافته ها: نتایج نشان داد که بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی در دانشجویان رابطه مثبت معناداری مشاهده شد (244/0=r). بین کیفیت زندگی با ابعاد سلامت معنوی، یعنی بعد وجودی (199/0=r) و بعد مذهبی (225/0=r) رابطه معناداری وجود داشت و سلامت معنوی توانست 3/15% واریانس کیفیت زندگی را در بین دانشجویان پیشبینی کند (001/0P<). بین دو گروه از دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای کیفیت زندگی و سلامت معنوی تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد که بیشتر دانشجویان در طبقهی متوسط سلامت معنوی قرار داشتند.نتیجه گیری: با توجه به رابطه بین متغیرهای پژوهش، بهتر است با تدارک بستهها و آموزشهایی در قالب کلاس و کارگاه آموزشی، برای افزایش سلامت معنوی در جهت بالا بردن میزان کیفیت زندگی دانشجویان، برنامهریزی مناسب توسط مسئولین دانشگاهها انجام شود.
Introduction:
Health is a basic need for human and it is necessary to perform religious duties to reach it.Islam is based on human nature and a comprehensive religion, so many orders have provided for the development of human body and spirit. Health education is one of the strategies for health promotion in the community. The aim of this study was to provide educational methods and practices to improve the health by usingDoctrines of Islam.
Methods:
This descriptive and documental study was extracted fromIslamic sources to providethe ways and advice of the Prophet and Imams on the health and well-being.
Results:
Education and training without upbringinghave no benefit. In fact, upbringing is at the stage before education. Studying the Islamic books showed that the main methods of teachingincluded:opposite hypothesis, learning by doing, introduction of good and bad pattern, invitation tocommon, explanation the meaning, comparison method, thought provoking, metaphor and allegory, dictation, reward and punishment, using art in education, using the stories in education, indirect induction, argument and debate.By taking of these methods, the health can be promoted health in the community.
Conclusions:
The resultsshowed thatGodin the Holy Qur'an used different and effective training methods for educatingall people and theirimportant and valuableimpactsare well confirmed on the promotion of knowledge, attitude, practice and behavior.They can have wide applications in physical, spiritual, mental and social health education.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیری: با توجه به رابطه بین متغیرهای پژوهش، بهتر است با تدارک بستهها و آموزشهایی در قالب کلاس و کارگاه آموزشی، برای افزایش سلامت معنوی در جهت بالا بردن میزان کیفیت زندگی دانشجویان، برنامهریزی مناسب توسط مسئولین دانشگاهها انجام شود.
Allahbakhshian و همکاران در پژوهشی که در مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که بین سلامت معنوی در بعد مذهبی و کیفیت زندگی در بعد روانی رابطه مثبت معناداری وجود داشت و بعد وجودی سلامت معنوی با کیفیت زندگی در ابعاد جسمی و روانی همبستگی معناداری وجود داشت، آنان همچنین ذکر کردند که در متغیر کیفیت زندگی بین دو گروه از زنان و مردان تفاوتی مشاهده نشد (11).
نتایج تحلیل آزمون t مستقل نشان داد که بین دو گروه از دانشجویان دختر و پسر تفاوتی از نظر سلامت معنوی (889/0t=، 3/0P=) و کیفیت زندگی (396/0=t، 3/0=P) مشاهده نشد (جدول3).
کیفیت زندگی از موضوعات بسیار مهم در زندگی افراد است که میتواند از مقولههای زیادی متأثر باشد که در این پژوهش با توجه به معنادار شدن رابطهی بین متغیرهای پژوهش پیشنهاد میشود که با تدارک بستهها و آموزشهایی در خصوص افزایش سلامت معنوی در دانشگاهها در جهت بالا بردن میزان کیفیت زندگی دانشجویان اقدام شود.
Conclusion: Considering the relationship between the variables, it is better to provide the training packages in the form of classes and workshops about the increasing spiritual health in order to enhance the quality of life of students by universities' authorities."