چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر اعتماد به سازمانهای دولتی شهر تهران است. بدینمنظور، با مرور ادبیات موضوع، 39 متغیر تأثیرگذار بر اعتماد عمومی شناسایی شد و مبنای تهیة پرسشنامه قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، میدانی، کاربردی، اکتشافی و توصیفی است. روایی و قابلیت اعتماد پرسشنامه، با توجه به تهیة پرسشنامه براساس مبانی نظری و اعمال نظرهای اصلاحی صاحبنظران و مقدار آلفای کرونباخ (925/0) در سطح مناسبی ارزیابی میشود. با توجه به نامحدودبودن جامعة آماری و به مفروضة تکنیک تحلیل عاملی، پرسشنامه در بین 303 نفر از اعضای جامعة آماری که مراجعان به دستگاههای اجرایی استان تهران بودند، بهصورت سهمیهای توزیع شد. با بهکارگیری تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و با توجه به درصد واریانس تبیینشده، متغیرهای فوق در قالب هفت عامل اصلی دستهبندی شدهاند که بهترتیب اولویت عبارتند از: رضایتمندی شهروندان از عملکرد و خدمات ارائهشده، کیفیت ارائة خدمات، مشارکتدادن مراجعان، اعتماد اجتماعی، فساد اداری، سطح آگاهی مراجعان و اطلاعرسانی.
خلاصه ماشینی:
با به کارگیری تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و با توجه به درصد واریانس تبیین شده ، متغیرهای فوق در قالب هفت عامل اصلی دسته بندی شده اند که به ترتیب اولویت عبارتند از: رضایتمندی شهروندان از عملکرد و خدمات ارائه شده ، کیفیت ارائۀ خدمات ، مشارکت دادن مراجعان ، اعتماد اجتماعی، فساد اداری، سطح آگاهی مراجعان و اطلاع رسانی .
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد عمومی به سازمان های دولتی شهر تهران است .
به صورت دقیق تر میتوان گفت اعتماد عمومی بدین معناست که عامۀ مردم انتظار دارند مقام ها و کارکنان سازمان های دولتی، با اقدام های خود در تعامل با عامه - که در این تعامل ، نوعی نامطمئن بودن و نبود شناخت از نحوة انجام امور در سازمان های دولتی وجود دارد- به انتظارهای آنها پاسخ مثبت دهند (الوانی و داناییفرد، ١٣٨٠).
این عوامل و نحوة تأثیرگذاری آنها بر اعتماد عمومی به دستگاه های اجرایی، مدل مفهومی پژوهش را شکل داده اند که در نمودار ١ مشاهده میشود.
این عامل در پژوهش های کریستنسن و لاگرید (٢٠٠٥)، زاوژکا (٢٠١٠) و بوآتنگ (٢٠١٢) نیز عاملی مؤثر بر اعتماد عمومی برشمرده شده است .
دومین عامل مؤثر در اعتماد عمومی به دستگاه های اجرایی، چگونگی یا کیفیت ارائۀ خدمات به شهروندان است .
Public Performance & Management Review, 28(4): 487 – 511.
Increasing public trust in government agencies: Studying the citizen satisfaction confounding variable role.
Studying factors affecting citizen’s social trust.
Economic factors affect in public trust level.