چکیده:
هدف: هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي اثر آموزش TRIZ بر خلاقيت، توانمندسازي و مهارت مديريت، قشر كارگر بوده است.روش: پژوهش حاضر آزمايشي بوده و با انتخاب يك گروه نمونه از مجموعه كارگران شركت بهمن ديزل و آموزش 9 ساعته دانش TRIZ، تاثير آموزش بر مولفه هاي يادشده نمونه آزمايش موردبررسي قرار گرفت. نمونه پيش آزمون و پس آزمون به ترتيب شامل 46 و 44 داده بود. جهت سنجش اثر موردنظر از سه پرسش نامه استاندارد خلاقيت رند سيپ ، توانمندسازي اسپريتزر و مهارت مديريت استفاده شده است. جهت بررسي تاثير آموزش TRIZ با استفاده از نرم افزار اس پي اس اس از آزمون t مستقل با داده هاي نرمال و نيز آزمون من ويتني در داده هاي غير نرمال استفاده شد.يافته ها:يافته هاي پژوهش نشان داد با توجه به آنكه مقدار معناداري نتيجه شده در ارتباط با خلاقيت و مهارت مديريت به ترتيب 0.02و 0.013 است درنتيجه فرض صفر در هر دو مولفه مردود و نتايج حاكي از بزرگ تر بودن ميانگين جامعه پس آزمون است. همچنين اين مقدار در خصوص توانمندسازي 0.917 بود كه به طبع حكايت از تساوي ميانگين هاي دو جامعه پيش و پس از برگزاري دوره است.
نتيجه گيري: آموزش مجموعه تكنيك هاي TRIZ بر خلاقيت و مهارت مديريت كارگران شركت بهمن ديزل تاثير مثبت مي گذارد. و مي توان آن را به عنوان راهكاري اثربخش در جهت بالابردن خلاقيت و مهارت مديران به كار بست. در پايان پژوهش راهكارهايي در جهت فراهم كردن بستر مناسب آموزشي كاركنان ارائه مي گردد.
خلاصه ماشینی:
"ضرغامی و همکاران در پژوهشی دیگر به بررسی تأثیر آموزش دانشتریز بر خلاقیت کارکنان مرکز پردازش علائم هوشمند پرداختند و به این نتیجه رسیدند که آموزش دانش تریز تأثیر قابل توجهی بر خلاقیت کارکنان مرکز یادشده دارد(ضرغامی، 1390) توانمندسازی یکی از مهمترین مؤلفه ها در بسترسازی سازمان جهت ارتقای ظرفیت و توانایی منابع انسانی مفهوم توانمندسازی است.
یکی از مؤلفههایی که در ارتباط با تاثیرگذاری آموزش روش های حل مسأله کمتر مورد توجه قرار گرفته است نقش و سطح کار پرسنل سازمان بوده است در این پژوهش محقق بر این باور است که آموزش و فراگیری مجموعه تکنیکهای تریز قادر است خلاقیت و مهارت مدیریت کارگران را ارتقا بخشد و به آنها در خلق ایده های بدیع و نیز حل مسائل یاری رساند.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش دانش تریز بر ارتقای خلاقیت، توانمندسازی و مهارت مدیریت کارگران خط تولید شرکت بهمن دیزل تنظیم شده است که به منظور بررسی فرضیه پژوهش با تعیین نرمال بودن یا نبودن داده ها با استفاده از آزمون های t مستقل در ارتباط با توزیع های نرمال و آزمون من ویتنی در سطح ناپارامتری و توزیع های غیرنرمال فرضیه تأثیر آموزش تریز بر خلاقیت و مهارت مدیریت ارزیابی شد که سطح معناداری به ازای آزمون پارامتریک t مستقل و آزمون ناپارامتری من ویتنی به ترتیب 02/0، 917/0 و 013/0 بود که با توجه به بررسی صحت فرضیه در سطح معناداری 95 درصد میتوان فرض صفر را در ارتباط با مؤلفه خلاقیت و مهارت مدیریت رد و ادعا کرد میانگین نمرات گروه پسآزمون بالاتر از پیشآزمون است."