چکیده:
هدف اصلی از انجام این پژوهش مقایسه عملکرد هوشی دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری بوده است. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعه آماری عبارت بوده اند از تمامی مراجعان مراکز اختلال یادگیری شهرستان بابل در پاییز 1393 که طبق آزمون های برگزار شده این مراکز دارای اختلال یادگیری تشخیص داده شدند. جامعه آماری ما شامل 16 اختلال ریاضی، 17 اختلال خواندن،17 اختلال نوشتن و 15اختلال مختلط بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان ما 15 نفر از هر اختلال را انتخاب کرده وبه همراه15 نمونه عادی در نمونه پژوهش خود جای دادیم و به وسیله مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان مورد آزمون قرار گرفته اند.نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنوا (ANOVA) نشان داد که بین میانگین به دست آمده نمره کل آزمون هوشی وکسلر و همچنین نمره کلامی و غیرکلامی نشان داد که تفاوت معناداری بین دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای اختلال یادگیری (ریاضی، خواندن، نوشتن و اختلال مختلط) وجود داشته و دانش آموزان عادی به طرز معناداری نمره بهتری در آزمون هوش به دست آورده اند. نتایج آزمون شفه و مقایسه بین دانش آموزان عادی با گروه ها به صورت تک به تک نشان داد که در نمره کل و همچنین آزمون های کلامی تفاوت موجود بین آن ها معنادار بوده ولی در آزمون های غیرکلامی تفاوت آن ها فقط با گروه دارای اختلال ریاضی معنادار بوده است.
خلاصه ماشینی:
"در مجموع پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به این سئوال است که آیا بین عملکرد هوشی دانش آموزان دارای اختلال های مختلف یادگیری (ریاضی، خواندن، نوشتن و مختلط) و دانش آموزان عادی در آزمون های مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر کودکان تفاوت معنادار وجود دارد؟ 2-ادبیات وپیشینه تحقیق عابدی و همکاران (1390)در پژوهشی با عنوان "مقایسه نیمرخ هوش های چندگانه دانش آموزان در دو گروه با ناتوانی یادگیری و بدون ناتوانی یادگیری ریاضی" نشان دادند که میان نیمرخ هوش های کلامی، منطقی- ریاضی، فضایی و درون فردی دانش آموزان با و بدون اختلال های یادگیری ریاضی تفاوت وجود دارد.
Cornoldi Taur Geary Siegel Fisher Rourke 2.
مقایسه نمره خرده مقیاس های آزمون هوش کلامی دانش آموزان اختلال های مختلف و عادی نوع اختلال مقیاس ها اختلال ریاضی اختلا خواندن اختلال نوشتن اختلال مختلط عادی آزمون آماری M SD M SD M SD M SD M SD F p اطلاعات 47/9 73/1 13/8 64/1 53/8 77/1 40/7 16/2 07/12 33/1 063/16 000/0 تشابهات 80/10 53/3 33/11 69/2 13/9 17/2 27/10 22/2 60/9 72/1 825/1 134/0 ریاضیات 40/6 72/2 73/7 28/3 20/7 54/2 73/7 49/2 00/12 29/2 919/9 000/0 لغات 00/10 85/1 80/9 24/2 87/9 77/1 60/10 13/2 73/16 19/3 601/25 000/0 ادراک 34/9 55/2 60/8 50/2 80/8 11/2 60/8 59/1 67/12 35/2 977/8 000/0 حافظه عددی 67/5 59/1 67/7 29/1 13/8 06/2 93/8 66/2 47/13 06/2 586/31 000/0 نمره کل کلامی 73/95 28/10 40/93 05/11 47/92 25/8 07/93 66/9 33/118 51/12 934/16 000/0 با توجه به جدول 3 و سطوح معناداری به دست آمده می توان اینگونه بیان کرد که تنها در خرده مقیاس تشابهات بین گروه های مورد بررسی تفاوت معناداری وجود نداشته، ولی در سایر خرده مقیاس ها و همچنین نمره کل آزمون کلامی تفاوت بین نمرات به دست آمده معنادار بوده است."