چکیده:
قرن بیستم را قرن تغییر و تحول نامیدهاند.بشر در هیچ عصری این همه در فشار تغییر نبوده است.آهنگ فزاینده این تغییرات و شتاب تصاعدی آن در قرن بیست و یکم و پیچیدگی فرایند تغییر و تلاش در جهت همراهی با آن،موجب اشغال مستمر ذهن متفکران مدیریت و رشد فزایند مشاوره مدیریت شده است.این پیشرفت،روشهای انجام مشاوره از جهت گستردگی،تخصص و شکل بنگاههای مشاوره،استراتژیهای اتخاذ شده توسط بنگاهها،طیف و ترکیب خدمات ارائه شده، روشهای همکاری مشاور و مشتری،یکپارچگی مشاوره و آموزش را دربر میگیرد. مجموعه این عوامل موجب شده است که مشاوره مدیریت به عنوان یک خدمت تخصصی مفید برای مدیران در جهت بررسی و رفع مسائل عملی که پیشرو دارند و فراگیری تجارب مدیران سازمانهای دیگر شناخته شود،به طوری که امروزه هزاران موسسه خصوصی و دولتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از خدمات مشاوره مدیریت به تنهایی و یا همراه با آموزش،مطالعه امکانسنجی،طراحی سیستم،تحقیقات کاربردی،مشاوره مهندسی و دیگر خدمات تخصصی سود میبرند. میزگرد حاضر با توجه به اهمیت و نقش گسترده خدمات مشاوره مدیریت در برنامه سوم توسعه و کمکهای اثربخش و سازنده آن در این مهم فراهم آمده است.ضمن سپاس از مدیران و صاحبنظران محترمی که دعوت تدبیر را برای شرکت در این نشست مدیریتی پذیرفتند حاصل این گفتوشنود را از نظر میگذرانید.
خلاصه ماشینی:
ضمن تشکر فراوان از حضور عزیزان و سروران گرامی در این جلسه، همان طوری که ملاحظه میشود ترکیب این میزگرد به گونهای که خوشبختانه هم از مدیران صنعت که به امر مشاوره باور دارند و هم از مشاوران و هیات علمی دانشگاهها دعوت شده است تا درباره ابعاد مختلف مشاوره مدیریت به عنوان یکی از مقولههای مهم مدیریتی که روزبروز اهمیت آن برای مدیران بنگاهها و سازمانهای ما روشنتر میشود به بحث و تبادل نظر بپردازند.
من تفاوت مقوله مشاوره مدیریت را با مشاوره فنی در این میبینیم که در مشاوره فنی ممکن است مشاور بتواند به تنهایی کار را انجام دهد،ولی در مشاوره مدیریت اگر به دنبال حل مسالهای هستیم ترکیب«مدیر-مشاور»است که میتواند (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزاد: مشاوران به نوعی دو دستهاند:مشاور فرایند که در پروژه،حضوری مستمر دارد و مشاوری که فقط در مورد مسایل نظری و مدلسازی با مدیر تبادل افکار میکند.
دو اقدام اساسی بنابراین به اعتقاد من دو کار اساسی باید در کشور صورت گیرد:1-تلاش در نهادینه کردن فرهنگ مشاوره که به نظر میرسد بهترین مراکز برای انجام این امر دانشگاهها و مدارس هستند تا در آنها به صورت نظری و عملی محاسن و فواید مشاوره مورد بررسی و تحلیل و توسعه قرار گیرد.
مدیر باید بداند که مشاورینی دارد که هم سازمانش را میشناسد و (به تصویر صفحه مراجعه شود) محبعلی: مشاوره یک فرایند است و آنچه به عنوان پاسخ برای حل مساله به دست میآید حاصل همکاری مشترک مدیریت و مشاوران است،نه محصول کار مشاور.