چکیده:
هدف از مقالة حاضر، رتبه بندی واحدهای تولیدی چرم از منظر ویژگی های کارآفرینی کارکنان آنها است . بر همین اساس ، مدلی بر مبنای تئوری مجموعه های فازی برای تعیین نمرة کارآفرینی در سازمان از منظر ویژگی های کارآفرینی کارکنان ارائـه مـی شـود. ایـن مدل پنج مرحله دارد: در اولین مرحله ، متغیرهای ورودی و خروجی مدل براساس تئوری های موجود به دست آمـده اسـت . ورودی هـای این مدل عبارت اند از خلاقیت ، نوآوری ، ریسک پذیری ، مسئولیت پذیری و توفیق طلبی . در مرحلة دوم ، ورودی ها و خروجـی هـا پـس از افرازبندی ، به اعداد فازی تبدیل شده است . در مرحلة سوم ، قوانین استنتاج که به صورت قـوانین اگـر ـ آنگـاه اسـت ، براسـاس ادبیـات موضوع و نظرهای افراد خبره تدوین شده است . در مرحلة چهارم ، فازی زدایی انجام گرفته و در مرحلة پنجم ، مدل طراحی شـده آزمـون شده است . نتیجة آزمون مدل نشان می دهد که مدل ارائه شده اعتبار بالایی دارد. در نهایـت ، بـا اسـتفاده از مـدل طراحـی شـده ، نمـرة کارآفرینی سازمانی برای واحدهای تولیدی چرم محاسبه شده است . جامعة آماری ایـن تحقیـق را ١١ واحـد تولیـدی چـرم در اسـتان آذربایجان شرقی که ٢٠ پرسنل و بیشتر داشته اند، تشکیل داده است . به دلیل محدودبودن جامعة آماری ، کل جامعه پیمایش شده اسـت . به منظور گردآوری داده ها از اعضای جامعة آماری ، از پرسشنامه استفاده شده که روایی و پایایی آن سنجش و تایید شـده اسـت . نتـایج پژوهش نشان دهندة آن است که شرکت های چرم سازی آیدا، شاهگلی و مرکـزی بـه ترتیـب بـا نمـره کـارآفرینی ٠/٦٢٦، ٠/٦٢١ و ٠/٦٠٤ در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
١*- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تبریز، گروه مدیریت ، تبریز، ایران ٢- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تبریز Ranking the Leather Manufacturing Units from the Perspective of the Entrepreneurship Features of the Staffs Based on the Expert Fuzzy System Dr. Houshang Taghizadeh, Ph. D; Nasser Taamoli, M.
تعریفـی کـه پینکـات ارائـه علی مردانی و همکاران (١٣٨٨)، در تحقیقی ، بـه «بررسـی می دهد، شباهت زیادی با کارآفرینی مستقل دارد؛ تنها تفـاوت رابطـة میـان سـاختار سـازمانی و کـارآفرینی سـازمانی (مـورد آن در این است که در داخل سازمانی که از قبل به وجود آمـده مطالعه : دانشگاه شهید بهشتی )» اقدام کـرده انـد.
برای این منظور، پنج متغیر خلاقیت ، نوآوری ، ریسک پذیری ، مسئولیت پذیری ، و توفیق طلبی سازمانی را که در بیشتر مطالعات کارآفرینی به عنوان ویژگی های کارآفرینان بر آنها تأکید شده است ، به عنوان ورودی های سیستم انتخاب شده اند.
خلاصة محاسبات مربوط به تست خطای موتور استنتاج با توجه به مقدار ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای با این روش ، در جدول ٣ نشان داده شده است (*o نمرة هر یک از وروردی های سیستم ، نتیجه گرفته می شود که مورد انتظار براساس هر قانون وo خروجی نرم افزار پرسشنامة طراحی شده پایایی بالایی دارد.
برای اندازه گیری پایایی پرسشنامه ، از ضریب آلفای کارآفرینی سازمانی ، نمـرة کـارآفرینی سـازمان در چـرم سـازی کرونباخ استفاده شده است .
"Culture and "Entrepreneurship as a Utility Maximizing Entrepreneurial Potential: A Nine Country Response", Journal of Business Venturing Study of Locus of Control and 15, 84-86.