چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی با بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان آهسته گام و عادی بود.
روش: برای این منظور از طریق نمونه گیری در دسترس260نفر از مادران دانش آموزان آهسته گام و عادی (142، آهسته گام و 118، عادی)پایه ابتدایی انتخاب شدند و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)،مقیاس چندبعدی حمایت
اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)و مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1980)را تکمیل کردند. داده ها بوسیله تحلیل واریانس چند متغیری، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار
گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد، تاب آوری و حمایت اجتماعی همبستگی مثبت معناداری با بهزیستی روان شناختی دارد و تحلیل رگرسیون گام به گام معلوم کرد که تاب آوری و حمایت اجتماعی توان پیش بینی بهزیستی روان شناختی را دارند. همچنین یافته ها نشان داد، حمایت اجتماعی و بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان عادی بطور معناداری بالاتر از مادران دانش آموزان آهسته گام می باشد، اما تفاوت معناداری بین دو گروه در تاب آوری وجود ندارد. نتیجه گیری: در نتیجه یافته ها بیانگر آن است که با افزایش تاب آوری و حمایت اجتماعی می توان بهزیستی روان شناختی را در مادران افزایش داد
خلاصه ماشینی:
"روش : برای این منظور از طریق نمونه گیری در دسترس ٢٦٠ نفر از مادران دانش آموزان آهسته گام و عادی (١٤٢، آهسته گام و ١١٨، عادی) پایه ابتدایی انتخاب شدند و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (٢٠٠٣)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (١٩٨٨) و مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (١٩٨٠) را تکمیل کردند.
جدول ٢- ماتریس همبستگی متقابل متغیرهای پژوهش متغیر 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ١- تاب آوری ٢- حمایت اجتماعی (کل ) 0/30** ٣- حمایت خانواده 0/77** 0/18** ٤- حمایت دوستان 0/26** 0/72** 0/25** ٥- حمایت شخص مهم 0/30** 0/53** 0/79** 0/25** ٦- بهزیستی روانشناختی (کل ) **٠/٥٢ **٠/٤٠ **٠/٢٥ **٠/٢٩ **٠/٣٨ ٧- پذیرش خود 0/69** 0/35** 0/25** 0/19** 0/35** 0/38** ٨- تسلط محیطی 0/38** 0/59** 0/32** 0/21** 0/20** 0/32** 0/29** ٩- روابط مثبت 0/16** 0/34** 0/55** 0/11 0/23** 0/04 0/17** 0/26** ١٠- داشتن هدف در زندگی **٠/٢٩ **٠/٢٣ **٠/١٩ *٠/١٤ **٠/٢١ **٠/٦٢ **٠/٣٠ **٠/١٩ *٠/١٥ ١١- رشد فردی 0/40** 0/23** 0/31** 0/38** 0/71** 0/31** 0/12* 0/21** 0/28** 0/41** ١٢- استقلال 0/25** 0/15* 0/02 0/14* 0/04 0/43** 0/08 0/08 0/07 0/10 0/26** حجم نمونه : ٢٦٠، ٠٠١>P : ** ، ٠٠٥>P : * همان گونه که میتوان دید، رابطه بین تاب آوری و بهزیستی روان شناختی (کل ) مثبت و معنادار است (٠٠١<P ،٠/٥٢ =r).
برای پاسخ به این سوال که آیا بین تاب آوری، حمایت اجتماعی و بهزیستی روان شناختی مادران با دانش آموزان آهسته گام و عادی تفاوتی وجود دارد؟ از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده کردیم ."