چکیده:
پژوهش حاضر به مقایسه تفکر انتقادی، سخت کوشی و انعطاف پذیری کنشی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان آبدانان پرداخته است . روش مطالعه از نوع علی-مقایسه ای انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان آبدانان که در سال تحصیلی ١٣٩٥- ١٣٩٤ مشغول به تحصیلی بودند (١١٨٠=). حجم نمونه این پژوهش شامل ٢٧٥ دانشجو (١٧٣ دانشجوی دختر و ١١٧ دانشجو پسر) که بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سخت کوشی روانشناختی نجاریان ، پرسشنامه انعطاف پذیری کنشی کانر و دیویدسون و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شده است . داده ها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج این پژوهش نشان داد که بین تفکر انتقادی و سخت کوشی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود دارد؛ ولی بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر انعطاف پذیری کنشی تفاوت معنی داری یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این پژوهش نشان داد که بین تفکر انتقادی و سخت کوشی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود دارد؛ ولی بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر انعطاف پذیری کنشی تفاوت معنی داری یافت نشد.
با توجه به مطالب بیان شده و نتایج پژوهش های گذشته چون دانشجویان مؤنث و مذکر دارای ویژگیهای منحصر به فرد و متفاوت از یکدیگر میباشند پس سه متغیر تفکر انتقادی، سخت کوشی و انعطاف پذیری کنشی میتوانند در بین این دو گروه متفاوت باشند.
لذا پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش علمی است که آیا از لحاظ تفکر انتقادی، سخت کوشی و انعطاف پذیری کنشی بین دانشجویان دختر و پسر تفاوتی وجود دارد؟ فرضیه های پژوهش ــ بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر تفکر انتقادی تفاوت وجود دارد.
تجزیه و تحلیل داده ها همانطور که بیان شد هدف پژوهش حاضر مقایسه تفکر انتقادی، سخت کوشی و انعطاف پذیری کنشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان آبدانان میباشد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر به دنبال جواب به این سؤال بود که آیا بین تفکر انتقادی، سخت کوشی و انعطاف پذیری کنشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور تفاوت معنیداری وجود دارد؟ طبق یافته های که با روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) بدست آمده نشان داد که بین تفکر انتقادی و سخت کوشی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود دارد."