چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای میزان تاثیر برنامه ریزی دوزبانه (فارسی- عربی) و برنامه ریزی درسی تک زبانه بر پیشرفت تحصیلی مهارت های دروس بخوانیم و نوشتن دانش آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون می باشد. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان پسر پایه ی اول دوزبانه مدارس ابتدایی شهرستان اهواز بود. که ٨٠ نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به سه گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند. گروه گواه در درس بخوانیم و بنویسم و مهارت های نوشتن با برنامه درسی یک زبانه آموزش دیدند و در گروه آزمایش ، دانش آموزان با برنامه درسی به سه شیوه ی انتقالی، دوسویه و غوطه ورسازی تحت آموزش دیدند. سپس سه گروه آزمایشی به مدت ١٠جلسه تحت آموزش روش های دو زبانه قرار گرفتند. ابزار پژوهش ، شامل آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل کواریانس یک متغیره و چند متغیره آنکوا و آنالیز واریانس یک متغیره آنوا استفاده شد. یافته ها حاکی از آن بود که آموزش دوزبانه به سه شیوه انتقالی، دوسویه و غوطه ورسازی توانسته بر پیشرفت تحصیلی درس بخوانیم و بنویسیم دانش آموزان نسبت به آموزش تک زبانه تاثیر بیشتری داشته باشد. همچنین این دانش آموزان کم ترین نرخ در ترک تحصیل را داشتند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٥- نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره آنکوا روی نمرات برنامه ریزی درسی دوزبانه به شیوه انتقالی و برنامه ریزی درسی تک زبانه بر پیشرفت تحصیلی مهارت درس بخوانیم دانش آموزان مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات آزمون F سطح معناداری Eta2 توان آزمون همگونی شیب رگرسیونی 261/523 2 130/762 40/503** 0/001 0/686 1/000 اثر پیش آزمون 94/528 1 94/528 44/037** 0/001 0/543 1/000 بین گـروهی 215/656 1 215/656 100/467** 0/001 0/731 1/000 خطا 79/422 37 2/147 کل 380/975 39 چنانکه در جدول ٥ ملاحظه می شود مقدار F مربوط به بررسی همگونی شیب رگرسـیون برابـر بـا ٤٠/٥٠٣ که از لحاظ آماری در سطح ٠/٠٥ معنی دار استبه عبارتی بـین میـانگین نمـرات پیشـرفت تحصـیلی مهـارت درس بخوانیم دانش آموزان پسر دوزبانه پایه ¬ی اول ابتدایی شهر اهواز در پس آزمون برنامه ریـزی درسـی دوزبانه (فارسی- عربی) به شیوه انتقالی (١٩/٠٥) و در پس آزمون برنامه ریـزی درسـی تـک زبانـه (١٤/٥٠) تفاوت معناداری وجود دارد.
دچار مشکل شده و حتی در برقراری ارتباط با سایر افراد بـه ویـژه معلمـان ، بـه علت نداشتن شناخت با مشکل مواجه میگردند و درنتیجه در پیشرفت تحصیلی آن ها تأثیر میگذارد نتـایج حاصل از بررسی این فرضیه با نتایج افرادی چون (باوی،١٣٩٠)، (بکستون ،١٩٩٠) همخوانی دارد همان طور که در جدول (١) مشاهده گردید بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی درس مهارت های نوشتن دانش آموزان پسر پایه ی اول ابتدایی شهر اهواز در پس آزمون گروه آموزش دوزبانه به شیوه انتقالی و در پس آزمون گروه آموزش تک زبانه تفاوت معناداری وجود دارد."