چکیده:
در این دنیای پر مشغله امروز کمتر کسی است که باور نداشته باشد که مثبت اندیشی، امید به زندگی و رضایت از زندگی در شادتر بودن خانواده ها نقش بسزایی دارد و همچنین در سایه شادکامی، زندگی لذت بخش تر خواهد بود و به تبع آن رضایت مندی بیشتری بر لحظه لحظه زندگی حاکم خواهد شد. لذا با توجه به این مقوله های تاثیر گذار بر تک تک افراد جامعه لزوم پرداختن به این امور احساس می شود از این رو در تحقیق حاضر به مقایسه مثبت نگری، امید به زندگی و رضایت از زندگی بین دانش آموزان تک فرزند و چند فرزند پرداخته شده است ، جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ و نمونه آماری شامل ٣٠ دانش آموز تک فرزند و ٣٠ دانش آموز چند فرزند بود برای تحلیل داده ها، از شاخص های توصیفی نظیر پراکندگی و میانگین و نیز از روش های آمار استنباطی همچون آزمون t مستقل و آزمون کلموگروف - اسمیرنوف با استفاده از نسخه ٢٠ نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان مثبت اندیشی، رضایت از زندگی و امید به زندگی در دانش آموزان دختر در خانواده های چند فرزند بیش از خانواده های تک فرزند است بنابر این بطور کلی با توجه به نتایج آماری بدست آمده از تحقیق می توان ابراز نمود که تنها بودن فرزندان در خانواده های تک فرزند امر مطلوبی نبوده چرا که در چنین خانواده هایی فرزندان از میزان مثبت اندیشی، رضایت از زندگی و امید به زندگی کمتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٤: نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه امتیازات امید به زندگی دانش آموزان دختر در دو گروه چندفرزند و تک فرزند آزمون t برای مقایسه میانگین ها فاصله اطمینان ٩٥ درصد خطای استاندارد مانگن میانگین اختلافات -pمقدار درجه آزادی مقدار t امید به گ حد بالا حد پائین یی زندی 0/411 0/023 0/097 0/217 0/029 58 2/240 با نگاهی به ستون -p مقدار مشاهده می شود که فرضیه صفر برای متغیر مورد بررسی رد شده است -p مقدار کوچکتر از ٠٥/٠ است ، که نشان میدهد بین دو گروه مورد نظر اختلاف معناداری وجود دارد.
جدول ٥ : نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه امتیازات رضایت از زندگی دانش آموزان دختر در دو گروه چند فرزند و تک فرزند آزمون t برای مقایسه میانگین ها فاصله اطمینان ٩٥ درصد خطای استاندارد میانگین p- درجه مقدار t رضایت ازمانگن اختلافات مقدار آزادی زندگ حد بالا یی ی حد پائین 1/630 0/102 2/270 58 0/027 0/866 0/381 با نگاهی به ستون -p مقدار مشاهده میشود که فرضیه صفر برای متغیر مورد بررسی رد شده است -p مقدار کوچکتر از ٠/٠٥ است ، که نشان میدهد بین دو گروه مورد نظر اختلاف معناداری وجود دارد."