چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارتباط سبک تدریس معلمان با فرسودگی تحصیلی، خود کارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ششم ابتدایی صورت گرفته است . پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ی معلمان و دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر سراوان می باشند. در این پژوهش ، از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف استفاده میشود. به این صورت که از بین دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی با کمک جدول مورگان تعداد ٥٣٢ نفر را به صورت تصادفی انتخاب شد و معلمان همان دانش آموزان به عنوان نمونه معلمان در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات فرسودگی تحصیلی از پرسشنامه برسو و همکاران ، خودکارآمدی تحصیلی، سبک تدریس معلمان گراشا و ریچمن و پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده و پس از جمع آوری نتایج به کمک نرم افزار Spss١٩ و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بین سبک تدریس معلمان و فرسودگی تحصیلی (٠٠١٠=p) و خودکارآمدی تحصیلی (٠٠٠٠١=p) و پیشرفت تحصیلی (٠٠٠٠١=p) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان اظهار داشت که سبک تدریس معلمان نقش اساسی در وضعیت تحصیلی دانش آموزان شده و قادر است بر پیشرفت تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی آن ها تاثیر بگذارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول (٧) ضریب همبستگی چندگانه بین انواع سبک تدریس و فرسودگی تحصیلی متغیر فرسودگی تحصیلی P r تخصصی ٠/٢٤٧ ٠/٠١٣ اقتدار رسمی ٠/٢٩٦ ٠/٠٠٣ مدل شخصی ٠/٢٧٢ ٠/٠٠٦ تسهیل گری ٠/٢٠٧ ٠/٠٣٩ تعاملی ٠/١٦٨ ٠/٠١٥ سبک تدریس تخصصی: با توجه به مقدار ضریب همبستگی (٠/٢٤٧) و سطح معنیداری (٠/٠١٣) که کوچک تر از ٠/٠٥ است لذا فرض صفر رد و فرضیه خلاف تائید میگردد یعنی با اطمینان ٩٥ درصد بین سبک تدریس تخصصی و فرسودگی تحصیلی رابطه برقرار است .
جهت بررسی فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید نتایج نشان داد که ضریب همبستگی ٠/١١= r و سطح معنیداری که کوچک تر از ٠/٠٥ است فرض صفر رد و فرضیه خلاف که عبارت است از "بین سبک تدریس معلمان با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد" با اطمینان ٩٥ درصد پذیرفته میشود.
جهت بررسی فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید نتایج نشان داد که ضریب همبستگی ٠/٣٢= r و سطح معنیداری که کوچک تر از ٠/٠١ است فرض صفر رد و فرضیه خلاف که عبارت است از "بین سبک تدریس معلمان با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد" با اطمینان ٩٩ درصد پذیرفته میشود.
جهت بررسی فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید نتایج نشان داد که ضریب همبستگی ٠/١٧= r و سطح معنیداری که کوچک تر از ٠/٠١ است فرض صفر رد و فرضیه خلاف که عبارت است از "بین سبک تدریس معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد" با اطمینان ٩٩ درصد پذیرفته میشود."