چکیده:
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی سطح پذیرش اجتماعی نوجوانان بر اساس سرمایه روان شناختی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه در سال تحصیلی ١٣٩٤-١٣٩٥ در شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای ١٦٠ نفر انتخاب شدند. با استفاده از روش تحقیق همبستگی و بوسیله پرسشنامه های سرمایه روان شناختی و پذیرش اجتماعی داده ها جمع آوری و با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برخی از ابعاد سرمایه روان شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری، خوش بینی) میتوانند سطح پذیرش اجتماعی نوجوانان دختر را به طور معناداری پیش بینی کنند (٠٠١>P). همچنین نتایج نشان داد که بین سرمایه روان شناختی با سطح پذیرش اجتماعی نوجوانان دختر (٠٠١>P) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که ابعاد سرمایه روان شناختی میتوانند بخشی از تغییرات پذیرش اجتماعی نوجوانان دختر را پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش روابط بین ابعاد سرمایه روان شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری، خوش بینی) و پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد که خلاصه نتایج ماتریس همبستگی در جدول ٢ نشان داده شده است .
ضرایب همبستگی پیرسون برای ابعاد سرمایه روان شناختی و پذیرش اجتماعی٠٠١>P** ٠٠٥>P * خودکارآمدی 1 امیدواری **0/30 1 تاب آوری **0/38 **0/36 1 خوش بینی **0/56 **0/59 **0/49 1 سرمایه روان شناختی کلی **0/37 **0/41 **0/50 **0/49 1 پذیرش اجتماعی **0/49 **0/64 **0/47 **0/61 **0/62 1 قبل از انجام تجزیه و تحلیـل رگرسـیونی داده هـا، مفروضـه هـای نرمـال بـودن داده هـا و هـم خطـی بـودن متغیرهای پش بینی کننده ها مورد بررسی قرار گرفت که خلاصه نتایج در جداول زیر ارائه شده است .
خلاصه ضرایب رگرسیون برای ابعاد سرمایه روان شناختی ضریب خطای ضریب استاندارد سطح t مدل نهایی رگرسیون (B) استاندارد (بتا) معناداری خودکارآمدی ١/٦٣ ٠/٠٣ ٠/٣٢ ٤/٨٩ ٠/٠٠١ امیدواری ١/٩٨ ٠/٠٨ ٠/٥٨ ٤/٠٨ ٠/٠٠١ تاب آوری ١/١٢ ٠/١٠ ٠/٣٦ ٣/٥٩ ٠/٠٠١ خوش بینی ١/٨١ ٠/٠٤ ٠/٤٨ ٤/٢١ ٠/٠٠١ نتایج جدول ٧ سهم هر کدام از متغیرهای وارد شده در مدل پیش بینی پذیرش اجتمـاعی را نشـان مـی دهـد.
بحث و نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش ، چنین نتیجه گرفته شد که بین ابعاد سرمایه روان شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری، خوش بینی) و سطح پذیرش اجتماعی نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد."