چکیده:
در بکارگیری تئوری مجموعه های فازی در نظریه بازی ها، تعیین استراتژی های بازیکنان بر اساس متغیرهای فازی با یکتابع عضویت قطعی صورت می گیرد که در آن درجه عدم عضویت تنها به صورت مکمل درجه عضویت بیان می شود. درحالیکه تعیین مقادیر پارامترهای نادقیق تصمیمات، ممکن است با درجه ای از تردید همراه باشد. از این رو در مقاله حاضراز متغیرهای فازی شهودی به منظور توصیف بهتر اطلاعات مبهم و نادقیق و مواجه با عدم قطعیت و ابهام موجود در فرآیندقیمت گذاری محصول استفاده گردیده است. به منظور ارائه مدل پیشنهادی، یک زنجیره تامین دو سطحی متشکل از یکتولیدکننده و یک خرده فروش در نظر گرفته شده است. در طراحی بازی قیمت گذاری پیشنهادی از ساختار برنامه ریزیدو سطحی در قالب بازی استکلبرگ بهره گرفته شده است. در پایان، با استفاده از یک مثال عددی صحت ساختاری واثربخشی مدل پیشنهادی پژوهش در فرآیند قیمت گذاری محصول نشان داده شده است
By applying fuzzy set theory in game theory، players’ strategies are determined by fuzzy variables with a definite membership function، where the degree of non-membership is only stated by supplement of degree of membership، while determining the value of uncertain parameters of decisions may be associated with a hesitation degree. Therefore، in this paper، intuitionistic fuzzy variables are used to better describe vague and imprecise information، and also to deal with uncertainty and ambiguity in product pricing process. To provide the proposed model، a two-echelon supply chain with one manufacturer and one retailer is considered. For designing the proposed pricing game، we have considered the structure of two-level programming in a Stackelberg game form. Finally، the structural validation and the effectiveness of proposed model is shown in product pricing process using a numerical example.
خلاصه ماشینی:
"(2011); Aust and Buscher (2012); Giri and Sharma .
2008) 1- Expected value 2- finite 3- Heilpern 4- expected interval با توجه به تعاریف ارائه شده از خواص متغیرهای فازی شودی، امید ریاضی متغیر فازی شهودی غیرمنفی صورت زیر قابل تعریف است : ∫ ∫ (26) تعریف ١٣: ارزش مورد انتظار عدد فازی شهودی ذوزنقه ای 〈 〉 به وسیله رابطه زیر بدست میآید: (27) (Ye, 2011) مفروضات مدل در پژوهش حاضر مدل قیمت گذاری محصول برای یک زنجیره تامین دوسطحی متشکل از یک تولید کننده و یک خرده فروش در نظر گرفته شده است و بازی قیمت گذاری در حالت غیرهمکارانه و بر اساس مدل بازی استکلبرگ ارائه میگردد.
نمادهای زیر برای فرموله کردن مدل قیمت گذاری زنجیره تامین مورد نظر در محیط فازی شهودی استفاده شده اند: : ثابت تقاضا برای محصول β : ضریب حساسیت تقاضا نسبت به قیمت ١ (کشش قیمت ) : قیمت خرده فروشی هر واحد محصول : قیمت عمده فروشی هر واحد محصول توسط تولید کننده : هزینه تولید یک واحد محصول : تابع تقاضای محصول نسبت به متغیر : سود تولید کننده : سود خرده فروش 1- Price sensitivity در این مقاله تابع تقاضای محصول در شکل خطی درنظر گرفته شده است ، به طوریکه و β به صورت متغیرهای فازی شهودی تعریف میشوند.
روابط بین متغیرهای مدل استکلبرگ در محیط فازی در پژوهش های انجام شده توسط ژو و همکارانش (٢٠٠٨)، وی و ژائو (٢٠١١)، ژائو و همکارانش (٢٠١٣) و ژائو و وانگ (٢٠١٥) مورد بررسی قرار گرفته است که با توجه به این روابط ، مقادیر خوشبینانه و بدبینانه پارامترهای مسئله به صورت زیر محاسبه میشوند."