چکیده:
رويكرد اصلي اقتصاد صنعتي براي تحليل بازار بر پايه الگوي ساختار، رفتار و عملكرد و رابطه متقابل بين آنها بنا شده است. هدف اين مقاله نيز بررسي ارتباط متقابل بين عناصر ساختار، رفتار و عملكرد بازار در صنايع مواد غذايي و آشاميدني ايران مي باشد. براي اين منظور، مدل سيستم معادلات همزمان در برگيرنده متغيرهاي تمركز، شدت تبليغات و سودآوري براي 22 كد چهار رقمي صنايع مواد غذايي و آشاميدني ايران طي سال هاي 1386- 1374 با استفاده از روش حداقل مربعات سه مرحله اي (3SLS) تخمين زده مي شود. نتايج حاصل از تخمين مدل حاكي از تاثير مثبت متغيرهاي تمركز و سودآوري بر شدت تبليغات مي باشد. متغيرهاي تمركز و شدت تبليغات با وقفه نيز تاثير مثبت بر سودآوري دارند. علاوه بر اين، نتايج حاكي از تاثيرگذاري منفي متغير شدت صادرات بر سودآوري مي باشد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی ارتباط متقابل بین متغیرهای تمرکز، شدت تبلیغات و سودآوری در صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ایران 1 محسن پورعبادالهان کویچ 2 الهام وفائی 3 سعیده صمدزاد چکیده رویکرد اصلی اقتصاد صنعتی برای تحلیل بازار بر پایه الگوی ساختار، رفتار و عملکرد و رابطـه متقابـل بـین آن ها بنا شده است .
٢-٣- ارتباط متقابل بین شاخص های رفتار و عملکرد در خصوص ارتباط متقابل بین تبلیغات و سودآوری به عنوان شاخص های رفتاری و عملکردی باید گفت که از آن جایی که رقابت میان بنگاه ها در حال افزایش است و با توجه به این که هدف اصلی بنگاه ها، تعریف استرتژیهایی برای خود به منظور رسیدن به حداکثر سود میباشد، از ایـن روی بـه نظر میرسد که بنگاه ها و صنایع با در پیش گرفتن تبلیغـات بـر تـأثیر تبلیغـات بـر سـودآوری تکیـه دارند (نئوکاسمیدی، ٢٠٠٥).
٦- نتیجه گیری و پیشنهادات سیاستی این مقاله به منظور بررسی تأثیرات متقابل عناصر ساختار، رفتار و عملکرد بازار، به بررسی تأثیرات همزمان متغیرهای تمرکز، شدت تبلیغات و سودآوری در ٢٢ کد چهاررقمی صنایع مـواد غـذایی و آشامیدنی ایران طی سال های ١٣٨٦-١٣٧٤ در قالب سیستم معادلات هـم زمـان مـیپـردازد.
-با توجه به تأثیر مثبت تمرکز بر سودآوری و شدت تبلیغات ، به سیاست گذاران پیشنهاد میشـود تا با اعمال سیاست های مناسب در جهت کـاهش ورود و خـروج بنگـاه هـا، باعـث افـزایش تمرکـز بنگاه ها در این صنایع شوند تا بدین ترتیب موجبات افـزایش سـودآوری صـنایع مـذکور را چـه بـه صورت مستقیم و چه به صـورت غیرمسـتقیم (افـزایش شـدت تبلیغـات در دوره جـاری کـه باعـث افزایش سودآوری در دوره آتی میگردد)، فراهم آورند."