چکیده:
این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر زنجیره تامین چابک و بررسی تاثیر این عواملبر سودآوری در شرکت ماموت انجام شده است. به این منظور پس از مرور مبانی نظری دراین زمینه، نسبت به شناسایی فاکتورهای موثر بر چابکی زنجیره تامین و سودآوری و ارائهمدل مفهومی مناسب برای سنجش و تایید این روابط اقدام نمودیم. یک پرسشنامه 48 سوالیتهیه گردید و در اختیار 270 تن از کارکنان و مدیران این شرکت قرار داده شد که تعداد 240پرسشنامه تکمیل و برگردانده شد. بازده نرخ پاسخ به پرسشنامه 88 ٪ بود. با استفاده ازتحلیل عاملی اکتشافی تعداد 37 شاخص انتخاب گردید و سوالات زاید حذف گردید. نتایج بااستفاده از تکنیک مدل معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل و در نهایت ارتباط بین فاکتورهابدست آمد و اولویت بندی تاثیر هرکدام از عوامل چابکی زنجیره تامین بر روی میزان سودآوری مشخص گردید.با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی شاخص های مربوط به هر کدام از عوامل چابکی زنجیرهتامین و سودآوری استخراج گردید و با استفاده از ادبیات تحقیق شاخص های چابکی زنجیرهتامین در 4 عامل سرعت، پاسخگوئی، شایستگی و انعطاف پذیری و شاخص های مربوط بهسودآوری در یک عامل قرار داده شد و بر اساس آن تحلیل عاملی تاییدی انجام گردید. نتایجتحلیل عاملی تاییدی نشان داد که هر 4 عامل با سودآوری ارتباط معنی داری دارند و در بینآنها عامل انعطاف پذیری بیشترین تاثیر را بر روی سودآوری و عامل سرعت کمترین تاثیر رابر روی سودآوری دارند.
خلاصه ماشینی:
"جدول (٤) نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ردیف شاخص ها 1 دسترسی سریع به اطلاعات تقاضا 0/346 2 ترجیح به نگهداری اطلاعات بصورت فایل 0/470 3 دسترسی به اطلاعات در طول زنجیره تأمین 0/481 4 ارتباطات مجازی 0/634 5 سرعت کشف بازارهای جدید 0/58 6 میزان تأکید بر برونسپاری 0/589 7 استفاده از نرم افزارهای تحت وب 0/649 8 اجرای همزمان فعالیت ها 0/564 9 سرعت در معرفی محصول جدید 0/622 10 وجود تیم های چند وظیفه ای 0/649 11 سرعت بکارگیری تکنیک های جدید در ساخت محصول 0/465 12 تعهد مدیریت ارشد به اقدامات چابک 0/366 13 تصمیم گیری غیر متمرکز 0/599 14 بکارگیری تکنیک ساخت و تولید محصول جدید 0/591 15 یکپارچه سازی عمودی 0/653 16 طراحی اولیه درست محصول با اضافه کردن ارزش افزوده برای مشتری 0/605 17 اهداف و معیارهای تیم محور 0/658 18 ایجاد زیر ساخت برای تشویق نوآوری 0/623 19 کیفیت بیشتر از عمر محصولات تولید شده 0/635 20 روابط مبتنی بر اعتماد 0/631 21 تکنولوژی مناسب 0/481 22 توانایی تغییر سیاست های تحویل 0/517 23 تعداد تکنولوژی های استفاده شده 0/657 24 توانایی خرید از منابع منعطف 0/749 25 توانایی خطوط تولید برای تولید محصولات مختلف 0/709 26 توانایی پاسخگوئی به خواسته های نامشابه مشتریان 0/434 27 توانایی IT برای پشتیبانی نیازهای متغیر بازار 0/497 28 توانایی سیستم IT بمنظور تأمین استفاده کنندگان 0/581 29 روش های پشتیبانی شده بوسیله IT برای آنالیز محیط رقابتی 0/551 30 میزان خرید محصولات 0/49 31 میزان تخفیفات 0/491 32 میزان خدمات پس از فروش مورد نیاز 0/552 33 هزینه های تحویل 0/617 34 فراوانی و خاص بودن درخواست های تحویل محصول به مشتری 0/633 35 درخواست تحویل سریع 0/676 36 نحوه سفارش دهی 0/609 37 زمان پرداخت بدهی 0/551 * تعداد ١١ شاخص از شاخص از شاخص های ذکر شده در جدول ١ بدلیل همپوشانی روی همدیگر حذف گردیدند."