چکیده:
توسعه سازمان هاي شبکه اي معمولاً با تولیت یک بنگاه مرکز ي (مادر ) پی گرفته
می شود، بدین منظور بنگاه مادر علاوه بر تعریف راهبرد، ماهیت و سازوکارهاي شبکه
باید با تبیین یک مدل کسب وکار ي استراتژ ي ها ي خود را در سطح شبکه به اجرا
درآورد اهمیت مدل کسب وکار در شبکه تا آنجا مهم است که بسیاري از صاحب نظران
نظیر زوت و آمیت مدل کسب وکار را موتور استراتژي هاي مبتنی بر شبکه می دانند.
در پژوهش حاضر، با نگاه به موضوع شبکه ها ي همکار ي، اقدام به طراح ی مدل
کسب وکار سازمان مادر در شبکه هاي همکاري به عنوان نماد شبکه شده اس ت. در ای ن
راستا با بررسی ادبیات موضوع، مدل ارائه شده توسط استروالدر ( 2004 ) به عنوان مدل
پایه انتخاب گردید و پس از افزودن چندین فاکتور مستخرج از ادبیات در بخش الزامات
طراحی و شکل گیري شبکه ها، مدل کسب و کار شبکه اي در سه لایه تحت عنوان هاي
لایه دوم - بخش بندي » ،« لایه اول-ستون ها ي اصلی مدل کسب و کار شبکه اي »
طراحی و طی روش دلف ی و در سه دور « لایه سوم- مصادیق » و « ستون هاي اصلی
مورد قضاوت خبرگان قرار گرفت. پس از تائید مدل نهایی توسط خبرگان به منظور
اعتبارسنجی مدل پرسشنامه اي جهت سنجش مدل طراح ی شده در اختی ار خبرگان
دانشگاهی و مدیران دو شبکه همکاري قرار گرفت. که نتا یج به کاربرد ي و عملی اتی
بودن مدل تدوین شده صحه می گذارد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به آنچه در بالا گفته شده جدول هستیشناسی مدل کسب وکار در شبکه ها به شرح زیر است : جدول(٧ ) هستیشناسی مدل کسب وکار در شبکه صنعت (انطباقی ,٢٠١٣,Romero) بخش بندی کلی زیر بخش ها تعاریف صل(ازشهایقابلاائه ) تواناییها تواناییهای ادغامشده به زیربنای ارزشهای تولیدی محور ی ر ارزشها ارزشی که شرکت مرکزی به عنوان نماینده شبکه به اعضا و شرکا ارائه میدهد شتیان مشتریان خارجی مشتریان خارج از مرزهای شبکه که خدمت یا محصولی را از شرکت مرکزی درخواست میکنند مر شرکا و اعضای مورد هدف اعضایی که شبکه علاقه مند به ورود آنها به لیست اعضای خود است مدیریت زیرساخت فعالیت های کلیدی فعالیت ها و آرایش لازم برای ایجاد ارزش کانالهای توزیع جایگاه و نقش شرکت مرکزی در تخصیص و جابه جایی ارزش، خدمات و کالا در داخل شبکه مزیت مادری سرپرستی هدایت ، رهبری، کنترل و تدوین استراتژیهای مناسب برای شبکه و هر آن چیزی که سبب میشود ارزش ایجاد توسط شبکه از مجموع ارزشهای ایجادشده توسط تک تک اعضا بیشتر باشد روابط بین اعضا استراتژیهای حفظ اعضا و روابط ذینفعان با یکدیگر مدل هزینه ای هزینه های متحمل شده در ایجاد، بازاریابی و ارائه ارزش مدل درآمدی درآمدهای حاصل از ارائه ارزشها در شکل (١ ) نمای اولیه از مدل کسب وکار طراحیشده در دولایه نمایش دادهشده است ، همانطور که مشاهده میشود مدل طراحیشده شامل ٦ ستون: مزیت محوری، مدل درآمدی، مدل هزینه ای، فعالیت های کلیدی، مشتریان و ارزشهای قابل ارائه میباشد."