چکیده:
امروزه تولیدکنندگان باوجود رقابت های شدید جهـت افـزایش کیفیـت و تـامین نظـرات مشتریان خود در کنار کاهش هزینه نیازمند طراحی و ساخت محصولاتی میباشند که در آن به عواطف و احساسات حقیقی کاربران توجه شده باشد. مهندسی کانسـی یکـی از مناسب ترین روشها برای ارتقاء کیفیت محصول و رضایت مشتریان است که توجه ویـــــــژهای بـــــــر احساســـــــات آنهـــــــا در مـــــــورد محصـــــــول دارد. این مقاله ضمن معرفی مهندسی کانسی و تکنیـک هـای مـرتبط بـا آن بـه دنبـال تبـدیل احساسات و تاثیرات عاطفی بر پارامترهای طراحـی بـوده و ضـمن بررسـی مطالعـات پیشین از طریق مصاحبه با مشتریان خمیردندان مریدنت ، ٨٣ لغت کانسـی کـه معـرف احساسات مشتریان از محصول بوده شناسایی و پس از غربالگری، ٢٣ لغت تاثیرگذار بر احساس مشتریان را در سه بخش ویژگیهای ذاتی، ظـاهری و عوامـل قابـل کنتـرل، جهت دستیابی به ضرایب اهمیت معقولتـر در روش ANP تقسـیم بنـدی نمـوده اسـ ت سپس با روش ANP و DIMATEL لغات کانسی توسط خبرگان سازمان رتبه بنـدی که درنتیجه ویژگیهای ذاتی مهم تر قلمداد شدند. در مرحلـه بعـد جهـت بررسـی نقـاط قوت و ضعف ازنظر مشتریان، خمیردندان مریدنت با محصولات مشابه ٣ رقیب اصـلی با استفاده از تکنیک ANP مقایسـه و درنهایـت ، وزن و میـزان اهمیـت نهـایی معیارهـا تعیین گردید.
خلاصه ماشینی:
"جدول (٦) مقاشاخص ها کاهش باکتریهای مولد بوی بد دهان کاهش التهاب لثه برند تجاری ضد جرم از بین برنده پلاک افزایش انگیزه مسواک زدن خدمات پشتیبانی پزشکی سفیدکنندگی خاصیت دارویی صرفه جویی مناسب برای مصرف کننده عدم سوزش دهان مواد اولیه قیمت محصول بسته بندی یسه شاخص رتبه 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 های رتبه بنطرح ١ دی شده طرح ٢ طرح ٣ طرح ٤ زیبایی ١٦ سایندگی مناسب ١٧ راحتی آبکشی دهان ١٨ طعم خوب ١٩ خوش دستی ٢٠ نوستالژی ٢١ کف کردن آسان ٢٢ رایحه خوش ٢٣ نتیجه گیری: در مرحله اول پس از تعیین دامنه تحقیق ، از طریق مطالعه تحقیقات صورت گرفته در شرکت گل پخش اول و مصاحبه با بخشی از مشتریان این شرکت تعداد ٨٣ لغت که معرف احساسات مشتریان خمیردندان هستند شناسایی و گروهبندی شد و پس از غربالگری ٢٣ لغت تأثیرگذار بر احساس مشتریان مشخص گردید."