چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش حين خدمت بر كيفيت زندگي كاري و
عملكرد در ميان كاركنان دانشگاه علمو صنعت ايران به مرحله اجرا درآمد ه است . در
راستاي اين هدف جامعه آماري (كليه كاركنان دانشگاهعلم و صنعت ايران ) كه 1180
نفر بودندرا به 3 گروه كاركنان خدماتي، كاركنان اداري و اساتيد تقسيم بندي نمودهايم
و از اين ميان، 500 نفر از كاركنان كه به صورت تصادفي ساده از روي فهرست اسامي
كاركناندانشگاه انتخاب شده بودند، به پرسشنامه هاي تحقيق پاسخ دادند. روش
پژوهش همبستگي بوده و پرسشنامههاي مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه
كيفيت زندگيكاري (با 27 سوال)كه بر اساس مولفه هاي كيفيت زندگي كاري كاسيو،
مرتون طراحي، پرسشنامه نحوهآموزش (با 19 سوال)و پرسشنامه ارزيابي عملكرد
كاركنان(با 12 سوال) بود. بمنظور سنجش پايايي ابزار از روش آلفاي كرونباخ و براي
استفاده شده است كه درآن ضريب پايايي پرسشنامه SPSS تحليل داده ها از نرم افزار
ارزيابي عملكرد 84 /.، ضريب پايايي پرسشنامه كيفيت زندگي كاري 88 /. و ضريب
پايايي پرسشنامه نحوه آموزش 79 /. حاصل شد. در اين پژوهش بمنظور تجزيه و تحليل
دادهها و تعيين رابطهي بين 3دسته متغيرمورد بررسي از آزمون همبستگي و
بمنظوربررسي داشتن يا نداشتن تفاوت معنادار از تحليل واريانس استفاده شده است.
پژوهش حاضر نشان دهنده آن ميباشد كه " 2 دسته متغير كيفيت زندگي كاري و
عملكرد كاركنان داراي رابطهي معناداري در سطح 014 /. با آموزش كاركنان ميباشند"
ثانيا" متغير كيفيت زندگي كاري داراي بالاترين تاثير رگرسيوني و همبستگي ميباشد "
همچنين از مهمترين نتايج اين پژوهش بدست آمدن رابطه ي معكوس ميان سطح
تحصيلات كاركنان سازمان و ميزان تمايل آنان به آموزش درون سازماني ميباشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٣: آزمون همبستگی جهت تعیین رابطه ی متغیر وابسته کیفیت زندگی کاری (کارکنان خدماتی ) و آموزش متغیرهای مورد بررسی میزان همبستگی سطح معناداری کیفیت زندگی کاری کارکنان خدماتی 0/78 0/014 مزد کافی و مناسب 0/68 0/014 امکان رشد و پیشرفت 0/48 0/014 دموکراسی در کار 0/49 0/014 تامین شغلی 0/51 0/014 تعلق اجتماعی 0/52 0/014 ایجاد فرصت جهت بهبود توانایی های شخصی 0/59 0/014 مذاکرات جمعی آزاد 0/32 0/014 ٣-٣- آزمون همبستگی بین متغیرهای "کیفیت زندگی کاری کارکنان(اساتید)" و "آموزش" از بررسی اطلاعات جدول ٤ این گونه استنباط می گردد که در میان ٣ گروه مورد بررسی ( کارکنان اداری ، کارکنان خدماتی و اساتید) میزان همبستگی ، کیفیت زندگی کاری و آموزش ، در میان گروه اساتید، دارای کمترین مقدار ممکن می باشد(فقط در حد قابل قبول است ).
جدول٤: آزمون همبستگی جهت تعیین رابطه ی متغیر وابسته کیفیت زندگی کاری (اساتید) و آموزش متغیرهای مورد بررسی میزان همبستگی سطح معناداری کیفیت زندگی کاری کارکنان(اساتید) 0/59 0/014 مزد کافی و مناسب 0/53 0/014 امکان رشد و پیشرفت 0/46 0/014 دموکراسی در کار 0/49 0/014 تامین شغلی 0/47 0/014 تعلق اجتماعی 0/41 0/014 ایجاد فرصت جهت بهبود توانایی های شخصی 0/44 0/014 مذاکرات جمعی آزاد 0/29 0/014 ٤- تحلیل رگرسیون ٣ دسته کارکنان(کارکنان اداری-کارکنان خدماتی -اساتید) و سه دسته متغیرهای مورد بررسی تحلیل رگرسیون ، تکنیک آماری برای بررسی و مدل سازی ارتباط بین متغیرها می باشد."