چکیده:
موفقيت در پياده سازي دولت الكترونيكي در هر كشور نيازمند مدلي است كه به
اهداف، مقتضيات و شرايط ان كشور وابسته است. لذا عدم برنامه ريزي صحيح و
اقتباس از ديگران باعث ناديده گرفتن ضرورتها و شكست در پياده سازي خواهد
شد. از آنجا كه ابعاد مختلف دولت به مثابه ظروف مرتبط به هم مي باشد، ايجاد و
توسعه پايدار دولتي الكترونيك تنها با توسعه متوازن در همه ابعاد ميسر است.
مرمرو ادبيات اين حوزه حاكي از آن است كه مدلهاي بلوغ دولت الكترونيكي،
مدلهاي توسعه و مدلهاي راهبردي موجود، همه بر تكامل دولت الكترونيكي از يك
بعد نگريسته اند و در حوزه ذينفعان دولت الكترونيكي تنها بر بعد ذينفعان طرف
عرضه خدمات تمركز داشته اند. در اين مقاله با مرور مدلهاي موجود و نظريه
ذينفعان، با يك رويكرد سيستمي كه از ديدگاه مدل معماري زكمن اقتباس مي شود،
چارچوبي سيتمي براي پياده سازي دولت الكترونيكي يكپارچه ارائه خواهد شد. اين
مدل سيستمي، پنج بعد اصلي را به همراه مولفه هاي آنها در 5 مرحله تكاملي، براي
پياده سازي دولت الكترونيك ارائه كرده است. اين ابعاد عبارتند از: 1)استراتژيها،
( ارزشها و برنامه ها،(چرا و چه وقت)، 2)مشاركت و توسعه ذينفعان(چه كسي)، 3
داده ها و اطلاعات لازم(چه چيزي) و 4)زيرساختها(چه مكاني، چه بخشي يا كجا)
5)فرآيند(چگونه). در انتها ابعاد مدل با استفاده از پرسشنامه و نظر سنجي از
خبرگان و آزمونهاي آماري مناسب تحليل شده اند.
خلاصه ماشینی:
"جدول (٢) چارچوب سیستمی پیاده سازی دولت الکترونیکی یکپارچه داده فرایندها زیرساختها مشارکت و توسعه ذینفعان استراتژیها و اقدامات و اطلاعات (چگونه ) (کجا) (چه کسی ) (چرا و چه وقت ) (چه چیز) مرحله ٥- ارائه دولت پشتیبانی ، بروزرسانی و توسعه دولت الکترونیکی یکپارچه (تعامل پذیری دولت با نهادینه شدن ارزشها، اشتغالزایی ، توسعه ذینفعان دولت ارزیابی و بازنگری الکترونیکی جامع دولت الکترونیکی ملی و فراملی سازمانها/ نهادها/دولتها و شهروندان ایرانی و شفافیت ، الکترونیک به فراتر از مرزها خارجی ) پاسخگویی و دموکراسی مرحله ٤- ارائه خدمات یکپارچگی در سطح ملی تعامل پذیری کامل دولت با کسب و کارها و افزایش رفاه اقتصادی، نهادینه سازی ارزشهای مدیریت ذینفعان دولت تدوین اهداف کمی ، برنامه های عملیاتی و یکپارچه ملی شهروندان داخل کشور جدید، امنیت اجتماعی ، توانمندسازی و افزایش الکترونیک در سطح ملی نقشه راه مهارتها مرحله ٣-ارائه خدمات امن در تراکنش استفاه از پروتکلهای ایمن و مشترک جهت زیرساخت محتوایی ، تبیین ارزشهای جدید، تعامل با ذینفعان تاثیرگذار روی تعیین اهداف کلان سطح محلی تراکنش امن بین سیستمها در سطوح مختلف پژوهش ، امنیت سیستمهای الکترونیکی ، امنیت ایجاد یا استفاده از خدمات امن حریم شخصی دولت الکترونیک مرحله ٢-ایجاد خدمات اولیه تعامل افزایش سطح آگاهی و تعهد مدیران/ ارائه زیرساخت ارتباطی ، توضیح شفاف انگیزهها و دسته بندی ذینفعان و تعامل با جهت گیری استراتژیک الکترونیکی استانداردهای تعامل پذیری بین سیستمها دلایل تغییر، آموزش ذینفعان تاثیرگذار روی ایجاد یا استفاده از خدمات اولیه دولت الکترونیکی مرحله ١- تصمیم گیری برای انتشار اطلاعات برخط جلب حمایت مدیران و کارشناسان زیرساخت اطلاعاتی ، ارزیابی نیازها و راهبردها بر حسب شناسایی ذینفعان دولت الکترونیک تعیین چشم انداز، رسالت و ارزشها ایجاد دولت الکترونیکی زمان و هزینه جدول ٣: نتایج مربوط به t-test برای پرسشنامه مربوط به زیرساخت مراحل مولفه ها t Sig.
پی نوشت : 1 Wimmer 2 Jenny Rowley 3 Rust 4 Lehtinen 5 Lovelock 6 Gronroos 7 Kannan 8 Jones & Wicks 9 Clarkson 10 Lattimore 11 Glaser 12 Strauss 13 Deloitte 14 Unit Nation(UN) 15 Layne & Lee 16 Accenture 17 Hiller & Blenger 18 Siau &Long 19 Utah 20 Missera & Dingra 21 Wimmer 22 Push 23 Why and when 24 Who 25 What 26 Where 27 How 28 Interface"