چکیده:
در عصري كه سرعت تغييرات بسيار بالاست، براي نقش هاي در حال تغيير در
سازمان ها، مهارت هاي جديد مورد نياز مي باشد. مدل هاي شايستگي، ابزاري را
براي تعيين آنچه كه در حال و آينده مورد نياز است فراهم مي كند. شايستگي ها
منجر به بهره وري و كاهش هزينه سازمان ها مي شوند. هدف تحقيق حاضر
واكاوي ابعاد و مولفه هاي مدل شايستگي مديران و ارائه مدل شايستگي هاي
مديران در سيستم بانكي مي باشد. در اين تحقيق، شايستگي عبارتست از دانش،
مهارت ها و توانايي ها و ويژگي هاي فردي كه اكثر محققان آن ها را به عنوان
شايستگي ها برشمرده اند و مورد نظر اكثر متخصصان منابع انساني مي باشد.
جامعه آماري تحقيق، مديران يكي از بانك هاي دولتي خراسان رضوي مي باشند.
بدين منظور مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته با مديران انجام شد. با استفاده از
روش تحليل محتوا، مصاحبه ها تحليل و مدل شايستگي مديران استخراج شد. مدل
ارائه شده شامل سه سطح مي باشد. سطح اول متشكل از چهار حوزه كلي مي
باشد كه عبارتند از: حوزه فني، حوزه محيطي، حوزه مديريتي و حوزه فردي. سطح
دوم شامل هشت بعد شايستگي مي باشد: دانش عمومي، دانش تخصصي،
بازاريابي، آگاهي از محيط، اداره كردن صحيح شعبه، مديريت منابع انساني، درون
فردي و ميان فردي. در نهايت، سطح سوم مدل از چهل و دو مولفه تخصصي و
عملياتي شايستگي مديران در سيستم بانكي تشكيل شده است.
خلاصه ماشینی:
"در میان تحقیقات ارائه شده در پیشینه که در جدول مشخص شده است فانگ و همکاران (٢٠١٠)، مولر و ترنر(٢٠١٠)، لی (٢٠١٠)، زوپیاتیس (٢٠١٠)، لی و هو(٢٠١٠)، کوکران (٢٠٠٩)، گریگوری (٢٠٠٨)، بونل (٢٠٠٨)، پاتاناکول و میلوسویک (٢٠٠٨)، انیس (٢٠٠٨)، رز و همکاران (٢٠٠٧)، وکولا و همکاران (٢٠٠٧)، نلسون (٢٠٠٦)، ویتالا(٢٠٠٥)، ریبولد و ویکینز(٢٠٠٥)، آگوت و همکاران (٢٠٠٣)، آبراهام و همکاران (٢٠٠١)، پراتیتنایوس (١٩٩٩)، سیو(١٩٩٨)، آمبریت (١٩٩٢)، تاس (١٩٩٨) و رضایی اقدم (١٣٨٩) شایستگی های مدل را در چهار حوزه ارائه دادند که از این جهت با تحقیق حاضر مشابهت دارند.
در میان هشت بعد شناسایی شده ، بعد "اداره کردن صحیح شعبه " بعدی است که در هیچ یک از تحقیقات داخلی و خارجی ، شناسایی نشده اما در تحقیق حاضر به عنوان یکی از ابعاد شایستگی مدیران شناسایی شده است ، چرا که شغل مدیریت شعبه شغل حساسی می باشد و مدیر برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده در شعبه باید به تک تک امور تسلط داشته و تلاش کند که فضای شعبه را امن نگه دارد.
"The Contribution Of The Bachelor In Management And Leadership (BML) To The Development Of Leaders At First National Bank, South Africa, The International Business & Economics Research Journal, Vol. ٩, Iss. ١٠; pg.
(٢٠١٠), Developing a core competency model of innovative culinary development, International Journal of Hospitality Management, Vol. ٢٩, pp."