چکیده:
کتاب استراتژیهای رقابتی رسانه تالیف سیلویا ام. چان اومستد با هدف اتخاذ و انطباق مناسب چارچوب ها و مفاهیم کسب وکار برای تجزیه و تحلیل بازارهای رسانه ای به نگارش درآمد. این کتاب به ذکر تفاوت های بازار رسانه ای و غیررسانه ای می پردازد. این کتاب همانند کتاب های مشابه در حوزه مدیریت رسانه، سازمان رسانه ای را یک بنگاه اقتصادی فرض کرده و از آن دریچه متغیرها و شاخص های تاثیرگذار بر آن را مرور می کند. نقطه عطف کتاب، علاوه بر توجه به رویکرد استراتژیک به سازمان رسانه ای، نگارش نقش برند و برندینگ در این سازمان هاست. رویکرد استراتژیک به مدیریت رسانه، نحوه پرداختن به مباحث و دید اغلب دیجیتالی و فناوری محور و ارتباطات پهن باند از جمله ویژگی های این کتاب است. در این نوشتار، ضمن معرفی، کتاب از نظر صوری و محتوایی مورد بررسی و نقد قرار میگیرد و درنهایت پیشنهادهایی برای چاپ های بعدی ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
رویکرد استراتژیک به مدیریت رسانه ، نحوة پرداختن به مباحث و دید اغلب دیجیتالی و فناوری محور و ارتباطات پهن باند از جمله ویژگی های این کتاب است .
بخش دوم ، بررسی های عملی مربوط به پخش سراسری ، ویدئوی چندکاناله ، تلویزیون تعاملی و صنایع پهن باند است و در پی آن یک چارچوب تحلیلی ابداعی برای هر بازار آورده می شود.
در این فصل به مفاهیم مدیریت برند که زمینه ای غنی برای توسعۀ نظریه و تحلیل شیوه های بازار بنگاه رسانه ای فراهم می کنند، پرداخته شده است .
نویسنده با این ادعا که محصولات رسانه ای ویژگی های بی نظیر ذاتی خاصی دارند که بازنگری در مفاهیم مدیریت عمومی استخراج شده از صنایع غیررسانه ای را ضروری می سازند، چارچوب ها و مفاهیم را برای تحلیل بازارهای رسانه ای بازنگری می کند و این ابزارها را بر مباحث استراتژی و رقابت در صنایع رسانه ای (چون پخش سراسری ، رسانۀ چندکاناله و ارتباطات پهن باند) اعمال می کند.
در این فصل با مروری کلی بر پیشرفت های موردانتظار در چشم انداز رقابتی در این صنایع ، بحث هایی دربارة نظریه ها و پارادایم های ضروری این مسیر پژوهشی مطرح می شود و درنهایت موضوعات حیاتی در روش های ارزیابی و موضوع های مدیریتی رسانه ای برند و استراتژی ، موردکاوش قرارمی گیرد.
بخش دوم ، بررسی های عملی مربوط به پخش سراسری ، ویدئوی چندکاناله ، تلویزیون تعاملی و صنایع پهن باند است و در پی آن یک چارچوب تحلیلی برای هر بازار آورده می شود.