چکیده:
این پژوهش به شناسایی مولفه های اثرگذار بعد خدمات انکوباتورهای دانشگاهی که در تاسـیس شرکت های زایشی دانشگاه نقش دارند، پرداخت . روش پژوهش از نوع آمیخته و جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین در حوزه مراکز رشد در دانشگاه های استان مازنـدران بـود. نمونـه گیـری در بخش مطالعه کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود. در بخش کیفی تعـداد ١٣نفـر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه ٣٠٤ نفـر، ١٧٠ نفـر بـه عنـوان نمونـه در ایـن پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق سـاخته بـود که بعد از تائید روایی، پایایی آن ٠/٨٢ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصـیفی و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیـدی اسـتفاده شـد. نتـایج پـژوهش در بخـش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاهی، ١٧ مولفه در بعد خدمات شناسایی شد. در بخش کمی، یافته ها نشان داد که مولفه کمک های مالیاتی با بالاترین بار عـاملی (٠/٨٤)، و مولفه تامین منابع مالی با کمترین بار عاملی (٠/٤٠) از کل واریانس ها را تبیین و سـایر مولفـه هـا نیز هر کدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتنـد. همچنـین الگـوی نهـایی پـژوهش ، بـا شاخص های برازش ، ضرایب استاندارد مورد تایید قرار گرفت . میزان ضریب تاثیر مولفه های موجود در خدمات انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه به تنهایی بالاترین ضـریب تاثیرگذاری در مولفه کمک های مالیاتی با ٠/٨٤ و کمترین در مولفه تامین منابع مالی با ٠/٤٠ بود.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١- نتایج تحلیل محتوای مصاحبه ها و کدگذاری باز:مفاهیم ، مقولات اصلی و فرعی بعد اصلی مؤلفه ١- خدمات اولیه در مراکز رشد ٢-شبکه سازی در انتقال اطلاعات بین دانشگاه و مرکز رشد ٣- تامین منابع مالی ٤- کمک های مالیاتی ٥- شبکه سازی درونی در جهـت بـه اشـتراک گـذاری منـابع بـین دانشگاه و مراکز رشد ٦- مشاوره های فروش ٧- مشاوره های بازار یابی ٨- وجود شبکه های علمی وفناوری ٩- ایجاد روابط از طریق شبکه های مالی ١٠- برنامه ریزی استراتژیک در ایجاد شغل خدمات ١١- بهینه سازی ارتباطات داخلی بین ذی نفعان ١٢- جذب مشاوران حرفه ای در مرکز رشد ١٣- خدمات مشاوره در مرکز رشد ١٤- خدمات مشورتی مدیریتی ١٥- میزان استفاده ی شرکت ها از خدمات مرکز رشد ١٦- انتقال فناوری و نوآوری های جدید بین دانشگاه و مرکز رشد ١٧- مشارکت بخش خصوصی سؤال اول : مؤلفه های اثرگذار بعد خدمات در انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در ایجـاد شـرکت - های زایشی دانشگاه کدامند؟ بر اساس تجزیه و تحلیل داده هـای کیفـی حاصـل از مصـاحبه هـای عمیق و اکتشافی و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و در عـین حـال مطابقـت آنهـا بـا مبانی نظری، طبق نظر مشارکت کنندگان ، جهت پاسخگویی به این سؤال پژوهش ، می توان مؤلفه - های تأثیرگذار در بعد خدمات که درایجاد شرکت های زایشی دانشگاه نقش دارنـد را در ١٧ مؤلفـه طبقه بندی نمود که در جـدول ١ نمـایش داده شـده اسـت ."