چکیده:
اغلب سازمان ها براي هدايت و اثر بر نگرش ها و رفتارهاي كاركنان و نيز اطمينان از اثربخشي وسايل دستيابي به هدف هاي سازمان، از مجموعه متنوعي از سازوكارهاي كنترل استفاده مي كنند. از اين رو با در نظر گرفتن جايگاه ويژه ساختار سازمان و نقش آن در هدايت نگرش ها و رفتارهاي كاركنان و ابعاد مختلف شغلي، هدف اصلي اين پژوهش، مطالعه آثار ساختار سازماني و ويژگي هاي شغل بر رضايت شغلي و تعهد سازماني است. پژوهش حاضر از نوع پيمايشي بوده و براي جمع آوري داده ها، از ابزار پرسشنامه استفاده مي شود. تعداد 350 نفر از كارمندان اداره هاي مختلف يك سازمان دولتي در شهر تهران به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند. براي تجزيه و تحليل داده ها و آزمون فرضيه ها و مدل، از آزمون هاي ضريب آلفاي كرونباخ، تحليل مسير (رگرسيون چندگانه) و تحليل عاملي تاييدي (CFA) استفاده شد. يافته هاي پژوهش حاكي از اين است كه در ميان متغيرهاي ساختار سازماني، رسميت مهم ترين عامل اثرگذار منفي بر تنوع وظيفه، هويت وظيفه و استقلال شغلي محسوب مي شود. همچنين مي توان تمركز را به عنوان اصلي ترين عامل اثرگذار بر اهميت وظيفه و بازخور شغلي در نظر گرفت. علاوه بر اين در ميان متغيرهاي مربوط به ويژگي هاي شغل، بازخور شغلي بيشترين اثر را بر رضايت شغلي دارد. در نهايت نيز يافته هاي پژوهش نشان داد كه رضايت شغلي اثر مثبت و معناداري بر تعهد سازماني كاركنان دارد.
خلاصه ماشینی:
J. , Meyer J P (1990) "The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization", Journal of Occupational Psychology, Vol. 63, pp.
[9] Jack Peeze (1996) "Job satisfaction & work values", Journal of Occupational & Organizational Psychology,12: 33-55.
با در نظر گرفتن چارچوب نظری فوق، مدل مفهومی پژوهش به شکل ١ ارائه می شود: ( به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١ : مدل مفهومی پژوهش «اقتباس از پژوهش کاتسیکه و همکاران (٢٠١٠)» ٢-١- رابطه ساختار سازمان و ویژگیهای شغل یافته های پژوهش کاتسیکه و همکاران (٢٠١٠) با عنوان « آثار ساختار سازمانی و ویژگی های شغل بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی مدیران فروش خارجی » نشان می دهد که رسمیت و تمرکز اثری مثبت بر بازخورد شغلی دارد.
عزیزی (١٣٩٠) در پژوهشی با عنوان «بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان قم » نشان داد که بین شاخص های 17Williams Hazer در کار می شود.
درنتیجه ، پرسش اساسی پژوهش این است که «چرا سطح رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان مورد مطالعه با توجه به شواهد ذکر شده ضعیف ارزیابی می شود؟».
با توجه به نتایج پژوهش ، به منظور اصلاح ساختار سازمانی ، با تمرکز بر ارتقای سطح ویژگی های شغلی کارکنان و درنهایت تقویت رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنها، پیشنهادهای زیر به سازمانها و به طور خاص به سازمان مورد مطالعه ارائه می شود: ١.
(1996) "Extrinsic & Intrinsic Job Satisfaction", Journal of Business Management, 5: 34-51.