چکیده:
امروزه، شبكه هاي اجتماعي و از آن جمله تلگرام، جزء جدايي ناپذير زندگي بسياري از دانشجويان شده اند و اين در حالي است كه استفاده دانشجويان از اين شبكه ها در زمينه فعاليت-هاي آموزشي و درسي بسيار ناچيز است. بر اين اساس و با در نظر گرفتن اهميت قصد رفتاري به عنوان قوي ترين متغير پيش بيني كننده رفتار افراد، پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل موثر بر قصد استفاده از شبكه اجتماعي تلگرام در فعاليت هاي آموزشي در ميان دانشجويان انجام گرفته است. جامعه آماري پژوهش را 767 نفر از دانشجويان كارشناسي ارشد رشته هاي كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد تشكيل داده اند كه 196 نفر از آنان با روش نمونه گيري طبقه اي، با انتساب متناسب انتخاب شده اند. نتايج نشان مي دهد كه متغيرهاي برداشت ذهني از مفيد بودن استفاده و همچنين برداشت ذهني از جذابيت استفاده و نگرش اثر مثبت و معناداري بر قصد استفاده دانشجويان از شبكه اجتماعي تلگرام در فعاليت هاي آموزشي داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"در ایـن نظریـه ، نگرش که به عنوان احساس مثبت یا منفی درباره انجام رفتار هدف تعریف شده اسـت ، حاصل ضرب باورهای نگرشی (احتمال ذهنی فرد درباره اینکه انجام رفتار هدف نتیجـه i را در پی خواهد داشت ) در ارزیـابی آن پیامـدها (پاسـخ ارزیابانـه روشـن نسـبت بـه نتیجه ) است و به طور مستقیم بر روی قصد رفتاری افراد مؤثر واقع میشود (فیش بین و آیژن ، ١٩٧٥، ص ٢١٦) در حالی که خود تحت تأثیر دو متغیر کلیدی برداشت ذهنـی از مفید بودن و سهولت استفاده از فناوری قرار دارد (مـون ٤ و کـیم ٥، ٢٠٠١، ص ٢١٨).
با وجود اهمیت مدل پذیرش فناوری به عنوان یکی از مهم ترین نظریه های ارائه شده در حـوزه فنـاوری اطلاعـات و ارتباطـات ، بـه مـوازات پیشـرفت فناوریهای اطلاعاتی جدید و به منظور تکمیل و تطبیـق مـدل پـذیرش فنـاوری بـرای کاربرد در مـورد ایـن فنـاوریهـا (طباطبـایینسـب و همکـاران ، ١٣٩٢، ص ١٩١)، در پژوهش های بعدی، این مدل مورد بررسی بیشتری قرار گرفت و با اضافه شـدن برخـی متغیرها بسط داده شد؛ یکی از این متغیرهای اصلی، متغیر برداشـت ذهنـی از جـذابیت ١ فناوری بود که با توجه به ویژگیهای فناوریهای اطلاعاتی جدید همچون شـبکه هـای اجتماعی برای افزایش شناخت از رفتار استفاده افراد به مدل اضافه شد.
عـلاوه بر نتایج یاد شده ، یافته های پژوهش نشان داد که برداشت ذهنی از سهولت اسـتفاده ، بـه طور مستقیم میتواند نگرش دانشجویان را نسبت به استفاده از تلگـرام در فعالیـت هـای آموزشی تحت تأثیر قرار دهد و این نتیجه ، بـا نتـایج پـژوهش هـای آکـارلی و سـاگلام (٢٠١٦)، حمیـد و همکـاران (٢٠١٥) همخـوانی دارد."