چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، بررسی جایگاه ایران در صادرات رازیانه، در بین ده کشور عمده صادرکننده ی این محصول می باشد. بدین منظور شاخص های مزیت نسبی آشکار شده(RCA)، مزیت نسبی آشکار شده ی متقارن(RSCA)، میچلی(MI)، کای دو(χ2) و سهم در تراز تجاری(CTB) محاسبه شده اند. آمار و اطلاعات لازم جهت محاسبه ی شاخص ها به صورت سری زمانی طی سال های ٢٠٠8-١٩٩9 برای ده کشور افغانستان، بلغارستان، چین، مصر، آلمان، هند، ایران، سنگاپور، سوریه و ترکیه از سایت FAO جمع آوری گردیده است. بر اساس نتایج حاصل از شاخص های RCA و RSCA، ایران در صادرات رازیانه به ترتیب مقام هفتم و ششم را داراست و نتایج حاصل از سایر شاخص ها نشان می دهد که ایران از مزیت نسبی در صادرات رازیانه برخوردار می باشد و این محصول قدرت رقابتی در سطح بین المللی را دارد. اما با توجه به وجود نوساناتی در این شاخص ها و از آنجایی که واردات رازیانه به داخل کشور وجود ندارد؛ می توان با استفاده از سیاست ها و راهکارهای حساب شده، به بهبود این وضعیت پرداخت. بدین ترتیب در راستای افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود جایگاه صادراتی؛ تدوین نظام جامع مدیریت کشت و بهره برداری گیاهان دارویی از جمله رازیانه، حمایت و برنامه ریزی جهت افزایش سطح زیر کشت، شناسایی و معرفی بازارهای هدف رازیانه در سطح ملی و بین المللی، تدوین قوانین و ضوابط جمع آوری، تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات رازیانه توصیه می گردد.
The paper aims to examine the place of Iran in the export of fennel among ten major exporting countries. For this purpose, RCA, RSCA, MI, X2, CTB indices were calculated. Needed information for calculating indices was gathered from FAO sources. Afghanistan, Bulgaria, China, Egypt, Germany, India, Iran, Singapore, Turkey and Syria were selected for comparison. Based on RCA and RSCA indices, Iran stands in the seventh and sixth position in the export of fennel respectively. On the whole, the results of the other indices showed that Iran had comparative advantage in the export of fennel. But due to existence of variation in these indices, it`s possible to improve present situation by persuading appropriate policies. Thus it is recommended to recognize and introduce target markets for fennel at international level and support production, processing, marketing and export of fennel
خلاصه ماشینی:
"از این رو در این مقاله سعی شده است تا مزیت نسبی صادراتی رازیانه به عنوان یکی از مهم ترین گیاهان دارویی، با استفاده از شاخص های مزیت نسبی آشکار شده ، مزیت نسبی آشکارشده ی متقارن ، میچلی،کای دو و سهم در تراز تجاری طی دوره ی ده ساله ی ١٩٩٨-٢٠٠٧ مورد بررسی قرار گیرد تا سیاست های لازم جهت توسعه ی تولید و افزایش توان صادراتی آن اتخاذ گردد.
شاخص پیش گفته هر چه به صفر نزدیکتر باشد، نشـان دهنـده ی این است که الگوی تجاری(صادرات ) کشور مورد نظر نزدیک به الگوی جهانی بـوده و کشـور در آن کالا تخصص و مزیت پیدا کرده و قدرت رقابتی داشته است و هر چه بزرگتر از صـفر باشـد، نشـان میدهد که الگوی تجاری کشور در کالای مورد مطالعه از الگـوی تجـارت جهـانی فاصـله گرفتـه و تخصص و رقابت و به عبارت دیگـر مزیـت نسـبی خـود را از دسـت داده اسـت ، شـاخص یادشـده به صورت زیر بیان شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) شاخص دیگر تحت عنوان سهم در تراز تجاری(CTB) اسـت کـه از سـوی مؤسسـه ی تحقیقـات اقتصاد بین الملل فرانسه ، در سال ١٩٨٣ ارائه شده است .
در این تحقیق از شاخص های مذکور جهت بررسی مزیت نسبی صادرات و تخصصی شدن صـادرات برای کشورهای عمده ی صادرکننده ی رازیانه (افغانستان ، بلغارستان ، چین ، مصر، آلمان ، هند، ایـران ، سنگاپور، سوریه و ترکیه ) طی دوره ی ٢٠٠٨-١٩٩٩ استفاده گردیده و آمـار و اطلاعـات مربـوط بـه محاسبه ی شاخص های مورد نظر از پایگاه اینترنتی سازمان خوار و بار کشاورزی (FAO) اسـتخراج گردیده است .
Comparative advantage in production and export of raisin in Iran.
Economic advantage and trade in medicinal plants in Iranian culture and its value in international markets."