چکیده:
فيلم گوزن ها و كندو، دو اثر سينماييِ پيش از انقلاب اسلامي، نشانه هايي از سينماي موج نو را دارند. اين دو فيلم توانستند در فضاي ذهنيت اجتماعي كنشگران روزمره تاثير متفاوتي بگذارند. در اين پژوهش، با تكيه بر نظريه ساختاربندي بورديو، سعي شده است سبك روايي دو فيلمِ گوزن ها و كندو، با نگاه به سوژه هاي مطرح شده در فيلم، بررسي شود. نتايج اين بررسي نشان مي دهد كنشگر اجتماعي، به رغم اينكه تحت تاثير ساختارها به زوال كشيده مي شود و از متن به حاشيه پرتاب مي شود، بزنگاه ها يا پرسوناژهاي سمپاتيك دوم مي تواند به كنشگر آسيب ديده در ميدان اجتماعي كمك كند تا عليه نظم زمانه اش برخيزد و از جايگاه طبقاتي و منزلتي خويش فراتر رود. شخصيت هاي اين دو فيلم بيانگر آن اند كه سوژه مي تواند از حدود ايدئولوژيك زمان و مكان خويش بگذرد و تحت تاثير دگرديسي روحي به مقاومت در مقابل ارزش ها و هنجارهاي رايج دست بزند و، با معناگريزي از سطوح ارزشي جامعه ، به معنادهيِ ساختارها اقدام كند و عامليت خويش را از طريق همين طغيان عليه نظام اجتماعي ثابت كند.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش حاضر برای تحلیل شخصیت ها و کنش هایشان سعی شده است ، بـا اسـتفاده از چارچوب نظری پیر بوردیو، به این پرسش ها پاسخ داده شود که شخصیت های دو فـیلم مـورد نظر در چه نوع میدان و زیستگاه تجربیای زاده شده انـد و زنـدگی مـیکننـد و زیسـت جهـان اطرافشان منش ساحت فردی شخصیت ها را به چه سمتی برده است ؟ همچنین ، شخصـیت هـا از چه جایگاه طبقاتی و منزلتی برخوردارند؟ و عادت واره های طبقاتی و فضـای اجتمـاعیشـان چیست و تا چه حد آن را رعایت یا از آن عبور کرده اند؟ پیشینۀ تحقیق گرچه به طور مستقیم دربارة موضوع پژوهش حاضـر تحقیقـی انجـام نیافتـه اسـت ، برای روشن ساختن زوایای موضوع ، به تحقیقاتی مرتبط اشاره میشود: ارجمند (١٣٧٦)، در پژوهشی با نام «گونه های شخصـیت در فـیلم فارسـی»، بـه ایـن نتیجه رسید که به طور کلی در فیلم های ایرانی شخصیت های نمایشی را میتوان به چهـار گونه تقسیم کـرد: ١.
نماهای باز و درشت متعدد دوربین از درگیری ابی با صاحبان کافه ها نمای باز دوربین از لحظه ای که ابی در سینما جیب تماشاچی جلوییاش را میزند شخصیت لات و منش مبتنی بر عادت واره های بیهنجاری اجتماعی و انتقام جو/کنش عقلانی معطوف به ارزش آقا حسینی سطح نخست : واقعیت رمزگان اجتماعی: گفتار و دیالوگ ها، حالات چهره ، لباس ببین من کارم دزدی نیست ، (دلیل ١٧ سال حبس ) من آدم کشتم ، من یه خرده پول جمع کردم اما تو چی؟ با خودم میگم اگه راه بیفتم تو خیابون با مردم دعوام میشه سرمایه اقتصادی پایین ، سرمایه اجتماعی و فرهنگی بالا، دارای منزلت نمادین ادامۀ جدول ٣: سطوح شخصیت پردازی ابی و آقاحسینی و دلالت های رمزگان اجتماعی-فنی فیلم کندو (رجوع شود به تصویر صفحه) همۀ شخصیت های فیلم کندو به لحاظ برخورداری از سه نـوع سـرمایۀ اجتمـاعی و فرهنگی و نمادین در جایگاه پایینی قرار دارنـد و تفـاوت کافـه دار جنـوب شـهر و آقـا مصطفی با دیگران در میزان رفاه مالی است ."