چکیده:
زمينه و هدف: مشكلات روان شناختي كودكان با عواملي مانند مزاج و صفات شخصيتي كه جنبه زيستي دارند مرتبط اند. هدف پژوهش حاضر مقايسه ويژگي هاي شخصيتي با نظام هاي بازداري و فعال ساز رفتاري دانش آموزان با اختلال رفتار هنجاري، نارسايي توجه- فزون كنشي و بهنجار است.
روش: طرح پژوهش حاضر پس رويدادي بود و نمونه ها درگروه باليني به صورت دردسترس از طريق مراجعه كنندگان به مركز مشاوره گرگان در سال 95-1394 انتخاب شدند و انتخاب گروه بهنجار، با استفاده از نمونه گيري تصادفي خوشه اي در مدارس آموزش عمومي صورت گرفت. پس از همتاسازي در هر گروه 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه شخصيتي آيزنك (1975) و نظام هاي بازداري و فعال ساز رفتاري كارور و وايت (1989) بود. داده ها با استفاده از تحليل واريانس چندراهه و آزمون تعقيبي شفه تحليل شد.
يافته ها: نتايج نشان دادگروه با اختلال نارسايي توجه-فزون كنشي، از نظر بازداري رفتاري و در زير مقياس فعال ساز رفتاري سايق و پاسخ دهي به رفتار در سطح پايين تر، اما در ابعاد جستجوي سرگرمي، روان آزردگي، و روان گسستگي در مقايسه با گروه بهنجار در سطح بالاتري قرار داشتند (p<0.05). همچنين گروه با اختلال رفتار هنجاري از نظر متغيرهاي فعال ساز رفتاري، پاسخ دهي به رفتار، جستجوي سرگرمي، و روان گسستگي در سطح بالاتر، اما در ابعاد بازداري رفتاري و زيرمقياس سايق در مقايسه با گروه بهنجار در سطح پايين تري قرار داشتند (p<0.05).
نتيجه گيري: ويژگي هاي شخصيتي و نظام هاي رفتاري با مشكلات رفتاري، برانگيختگي، و خطرجويي دانش آموزان مرتبط است؛ بنابراين توجه به اين حيطه هاي كنش وري مي تواند راه كارهاي مفيدي به متخصصان و والدين ارايه نمايد.
Background and Purpose: Psychological problems of children is associated with several factors such as temperament and personality traits that are biological. The aim of this study was to compare the personality traits with behavioral activation and inhibition systems in students with Conduct Disorder (CD)، Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and normal students.
Method: The research design is causal-comparative. The samples in clinical groups are selected by convenience sampling and the normal group is selected by cluster random sampling method. Eysenck Personality Questionnaire (1975) and behavioral activation and inhibition systems (Carver and White، 1989) are used in the research. Data were analyzed by using multivariate analysis of variance and Scheffe's test.
Results: The results shows that students with ADHD in terms of behavioral inhibition، behavioral activation subscale drive and reward responsiveness are lower than normal group، but in fun seeking، neurosis and psychosis they are at higher level. The group with conduct disorder are at higher level in terms of behavioral activation، reward responsiveness، fun seeking and psychosis، but is lower in behavioral inhibition and subscale drive than the normal group.
Conclusion: The type of personality traits، behavioral activation and inhibition systems are related to behavioral problems، impulsivity، and risk-seeking in students. Therefore، considering to this area of problems can provide effective solutions to professionals and parents.