چکیده:
زمينه و هدف: تولد يك كودك كم توان ذهني، به عنوان يك بحران مي تواند تاثيرات نامطلوبي بر مادران داشته و آنها را تحت تنش هاي جسمي، رواني، و اجتماعي قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر تاثير آموزش مديريت تنيدگي مبتني بر روي آورد شناختي- رفتاري بر بهبود رابطه والد- كودك و بهزيستي روان شناختي مادران كودكان كم توان ذهني بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي مادران كودكان كم توان ذهني شهرستان رشت در سال 1395 بوده است كه از اين تعداد نمونه اي به حجم 28 نفر به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايدهي شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس ارزيابي رابطه مادر- كودك رابرت و پرسشنامه بهزيستي روان شناختي ريف استفاده شد. براي گروه آزمايش، آموزش مديريت تنيدگي مبتني بر روي آورد شناختي- رفتاري در 10 جلسه 45 دقيقه اي برگزار شد، درحالي كه گروه گواه هيچگونه مداخله اي را دريافت نكرد.
يافته ها: نتايج تحليل كوواريانس نشان داد كه آموزش مديريت تنيدگي توانسته مولفه هاي حمايت بيش ازحد، سهل گيري بيش ازحد، و طرد مربوط به رابطه مادر- كودك را كاهش، و مولفه پذيرش را افزايش دهد و همچنين بهزيستي روان شناختي را در مادران كودكان كم توان ذهني افزايش دهد (001/0>P ).
نتيجه گيري: با توجه به نتايج اين پژوهش، آموزش مديريت تنيدگي يكي از كارآمدترين روش هاي درمانگري است كه در كاهش تنيدگيي و بهبود بهزيستي روان شناختي مادران كودكان كم توان ذهني موثر است.
Background and purpose: Birth of a child with intellectual disability could have a negative impact on mothers، to physical، psychological and social tensions. The purpose of the present research was to determine the effect of stress management training based on cognitive-behavioral approach on improving parent- child relationship and psychological well- being in mothers of children with intellectual disability.
Method: This study is a experimental with pre- test/ post- test and a control group. The population comprised of all mothers of children with intellectual disability of Rasht city in 2016 that 28 participants were selected by available sampling method and assigned to two experimental and control groups (14 mothers in each). To collect the data، Robert mother- child relationship assessment questionnaire (1961) and Ryff‘s scales of psychological well- being (2002) were used. For experimental group، stress management training based on cognitive- behavioral approach was executed at 10 weekly sessions in 45 minutes whereas control group did not have any training.
Results: The results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed، this training were improve acceptance and reduce other components of mother- child relationship (overprotection، overindulgence، rejection) and also were improve the psychological well- being of mothers of children with intellectual disability (P< 0/001).
Conclusion: According to the findings of the research، stress management training based on cognitive- behavioral approach is one of the most effective treatments to reduce stress، aggression and improve psychological well- being in mothers of children with intellectual disability.