چکیده:
هدف پزوهش حاضر بررسی رابطه بین متغیر یادگیری خودتنظیمی، انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان بوده است. خودتنظیمی از نظر فراشناختی موجب تلاش ،سازماندهی و انعطاف پذیری بیشتر می شود، بر میزان استرس و اضطراب افراد هنگام فعالیت تأثیر می گذارد رفتار به خاطر نتایج آن حفظ می شود ، تقویت های بیرونی معیارها و اهداف ، عامل انگیزشی برای اعمال و رفتار می شود و میزان انگیزة پیشرفت دانش آموزان را بالا می برد.جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان رشته علوم تجربی استان قم در سال تحصیلی 91-1390 حدود 21679 نفر که، شامل 100 واحد آموزشی دبیرستان بوده است. حجم نمونه 194 دانش آموز دختر سال سوم تجربی به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مناطق (1 و 2 و 3 و 4) بود. با توجه به هدف و ماهیت موضوع از روش تحقیق همبستگی استفاده و برای جمع آوری داده ها از آزمون مقیاس خود تنظیمی 14 سوالی بوفارد و برای مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی مقیاس لیکرت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گردید. ضریب همبستگی چندگانه متغیر باقیمانده در تحلیل رگرسیون با متغیر وابسته 283/0 درصد و ضریب تعیین خالص 08/0 درصد می باشد نتیجه اینکه بین پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی رابطه مثبت و معنادار(28/0r =) و همچنین بین زیرمقیاس های یادگیری خود تنظیمی (فراشناختی) (22/0r =)، (شناختی) (26/0r =) با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیقات نشان داده اند که نحوه نگرش فرد نسبت به خود در ایجاد شکست یا موفقیت وی تاثیر دارد مشاهده این تفاوت ها نگارنده را علاقه مند به بررسی بیشتر به یادگیری خود تنظیمی و ارتباط و تاثیر آن بر انگیزه پیشرفت تحصیلی امید آنکه این تلاش مختصر قدمی در راه ارتقا تعلیم و تربیت فراگیران تلقی گردد(ده سرخ،1385).
موسوی نژاد ( 1376) به بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم بخش با پیشرفت تحصیلی دردانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی پرداخته و به این نتیجه رسیدکه همبستگی مثبت معنا داری بین برخی از مؤلفه های انگیزشی (خود کارآمدی) و ( اضطراب امتحان) و راهبردهای یادگیری خودنظم بخش ( استفاده از راهبردهای شناختی سطح بالا) با پیشرفت تحصیلی وجود دارد.
(1990) Active and dynamic self-regulation of learning processes review of edu research: vol.
(2004) self regulated learning web based environments educational computing research vol.
S (1990) Developmental aspects of self-regulated learning, Edu Psychologist, vol.
v. (1990) motivational self regulated learning components of classroom academic performance journal of educational psychology, 82, 33-40.
Keywords: learning self – regulation – motivation – education development-cognitive-metacognitively-cantrol."