چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی آثار دو نوع تمرینات هوازی (طنابزنی و دویدن) بر عوامل آمادگی جسمانی دانشآموزان پسر کم توان ذهنی 12-10 سال بود.30 دانشآموز پسر کم توان ذهنی با میانگین سن 0/96±10/81 سال، قد 7/94±141/67 سانتیمتر و وزن 5/16±36/22 کیلوگرم به روش خوشه ای تصادفی از مدرسه استثنایی ابتدایی انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه طنابزنی (10نفر)، دویدن (10نفر) و کنترل (10نفر) تقسیم شدند. اندازه گیری های اولیه شامل سنجش قد، وزن، ترکیب بدن، استقامت قلبی-تنفسی، استقامت عضلانی، انطافپذیری و چابکی انجام شد. سپس، با توجه به گروهبندی، هرکدام از گروههای تمرینی به مدت 8 هفته تمرینات ویژه طنابزنی و دویدن را انجام دادند. فاکتورهای فوقالذکر آمادگی جسمانی مجدداً بعد از 8 هفته تمرین مورد سنجش قرار گرفت. نتایج بیانگر اثر مثبت یک دوره تمرینات طنابزنی و دویدن بر توان هوازی، ترکیب بدن، استقامت عضلانی، انعطاف پذیری و چابکی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی 12-10 ساله بود، درحالیکه بر توان بیهوازی دانشآموزان تأثیر معناداری نداشت ( 0/05>P)، همچنین، تفاوت معناداری بین آثار تمرین طنابزنی و دویدن بر عوامل آمادگی جسمانی وجود نداشت (0/05>P). بنا به نتایج بدست آمده به نظر میرسد به دلیل کمبود فضای ورزشی مناسب در خانه و مدرسه، طنابزنی میتواند به منظور افزایش آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی در کودکان کمتوان ذهنی جایگزین خوبی برای دویدن باشد و با رعایت ملاحظات عواید تندرستی را برای آنان به همراه داشته باشد.
The aim of the present study was to Compare the effects of two aerobic training programs (rope jumping and running) on physical factors in 10-12 years old male boys with intellectual disability. Thirty mentally retarded male students (age 10.81±0.96 years، height 141.67±7.94 cm، weight 36.22±5.16 kg) were recruited by random cluster from primary exceptional school and randomly were assigned into rope-jump training (n=10)، running training (n=10)، and control (n=10) groups. Initial measurements included the measurement of height، weight، body composition، cardiorespiratory endurance، muscular endurance، flexibility and agility. After that، considering the groupings، subjects of the two experimental groups completed eight weeks of either rope-jumping or running. The mentioned above factors were measured again after 8 weeks of exercise program. The results indicate that rope-jumping and running have a significant positive impact on aerobic capacity، body composition، muscular endurance، flexibility and agility in mentally retarded students between 10 to 12 years of age whereas they have no significant impact on anaerobic capacity in students (p>0.05). In addition، there were no significant difference between rope-jumping and running on the components of physical fitness (p>0.05). According to the results it seems that due to lack of sports outdoor in homes and schools، rope-jump training can be a good alternative rather than running in order to increase health-related physical fitness in students with intellectual impairment، and with safety consideration، to have health benefits for them.