چکیده:
هدف: نابینایی ازجمله اختلالاتی است که برای فرد مبتلا رنج روانی و مشکلات فراوانی در زندگی روزمره ایجاد میکند. به نظر میرسد عمدهترین مشکل نابینایان یافتن مسیر و حرکت در جهت آن باشد. این پژوهش با هدف مقایسه جهتیابی فضایی در بین افراد نابینا، کمبینا و سالم اجرا گردیده است. روش: روش تحقیق علی مقایسهای از نوع مورد شاهدی بود و نمونه تحقیق 116 نفر نابینا، کمبینا و سالم با ترکیب دو جنس در دامنه سنی 10 الی 49 سال بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند در شهرستان بوشهر انتخاب شدند. هر سه گروه طی مصاحبه ساختمند بررسی شدند و در دو مرحله بهوسیله دستگاه ماز لابیرنت مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین سه گروه افراد بینا، کمبینا و نابینا ازنظر حافظه فضایی تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>P). همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد بین سه گروه افراد بینا، کمبینا و نابینا با کنترل اثر مرحله اول، تفاوت معناداری ازنظر جهتیابی فضایی وجود دارد (0/001>P). نتیجهگیری: این تحقیق نشان میدهد که نابینایی عاملی در جهت تقویت حافظه فضایی و جهتیابی فضایی است.
Objective: The purpose of this research is the comparison between spatial memory and spatial orientation among blind، visually impaired، and normally sighted people.
Method: This research is a causal- comparative، case-control study. It was performed in Boushehr province، Iran. Samples were 116 blind، visually impaired and healthy people of two genders، with ages ranging 10-49 years. Samples were selected by purposeful sampling method. Structured interview was performed for each group. They were tested in two steps by Labyrinth maze apparatus.
Results: Data analysis was done by multivariate variance analysis. It showed significant difference between blind، visually impaired and healthy groups regarding to spatial memory (p< 0/001). Also multivariate covariance analysis showed that by controlling effect of the first step، there is significant difference between these three groups regarding to spatial orientation (p< 0/001).
Conclusion: This research shows that blindness is a factor for reinforcing spatial memory and spatial orientation.