چکیده:
هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموماً نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشمگیری پیدا کرده است. توسعه محصول جدید (NPD) راهکار اساسی برای بقاء شرکتها در این وضعیت و دوام آنها در بازار رقابتی است. در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) شهرک صنعتی شمسآباد تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روششناسی: برای دستیابی به این مهم ابتدا با مطالعات عمیق ادبیات موضوع و نظر خبرگان، ابعاد و شاخصهای سنجش متغیرهای تحقیق مشخص گردید. پس از آن با استفاده از تکنیک رگرسیون ساده، رگرسیون چندگانه، معادلات ساختاری و آزمون آنووا دو طرفه به بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق پرداخته شد. یافتهها: مطابق با نتایج حاصلشده، از اصلیترین عوامل موفقیت توسعه محصول جدید مدیریت دانش و نوآوری فرآیند است. همچنین یکی از کارکردهای مهم مدیریت دانش علاوه بر تأثیر بر توسعه محصول جدید تأثیر مثبت بر انواع نوآوریها بهویژه نوآوری فرآیند میباشد. البته مطابق با نتایج پژوهش بر میزان تأثیر این روابط، ویژگیهای شرکت از جمله سن استقرار شرکت، تعداد کارکنان تحقیقوتوسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت نیز تأثیرگذار میباشد.
Purpose: Today، there has generally been an increased need for new products and services due to rapid growth of products and competition in the market. In this paper is studied the role of knowledge management and process innovation on new product development of small and medium-sized enterprises (SME's) of Shamsabad industrial city in Tehran.
Methodology: For this purpose، dimensions and indicators of the study variables are specified by carefully reviewing the literature and expert opinions. Then، using simple regression، multiple regression، structural equations and two-way ANOVA test were performed to analyze the relationships between the variables. According to the results of the present study، knowledge management and process innovation are the most important success factors in new product development.
Findings: In addition to the impact on new product development، positive effect on variety of innovations، especially process innovation is one of the major benefits of knowledge management. However، according to the results of the research، enterprise characteristics such as establishment time، R&D personnel، the number of employees and the type of industry influence the impact of these relationships.
خلاصه ماشینی:
بررسی و تحلیل تاثیر مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید (مورد مطالعاتی-شرکت های کوچک و متوسط شهرک صنعتی شمس آباد تهران) هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموما نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشمگیری پیدا کرده است.
در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) شهرک صنعتی شمسآباد تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
In this paper is studied the role of knowledge management and process innovation on new product development of small and medium-sized enterprises (SME's) of Shamsabad industrial city in Tehran.
According to the results of the present study, knowledge management and process innovation are the most important success factors in new product development.
لذا هدف مطالعه پیشرو، بررسی نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید (مورد مطالعاتی شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی شمسآباد تهران) و ارائه راهکارهایی کاربردی در جهت بهبود فرآیند توسعه محصول جدید در این بنگاهها است.
آمار توصیفی خبرگان و پایایی پرسشنامه الف رجوع شود به تصویر صفحه جامعه آماری و نمونه تحقیق با توجه بهعنوان تحقیق، هدف از این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت دانش کارکنان و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در کسبوکارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعاتی- شرکتهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی شمسآباد استان تهران) میباشد.
همچنین مطابق با نتیجه تکنیک معادلات ساختاری هم یعنی بار عاملی بیشتر از 3/0 و آماره T مثبت بیشتر از 96/1 متغیر مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید در سطح خطای پذیرش 5% تأثیر مستقیم (مثبت) دارد و بنابراین فرضیه دوم تحقیق مورد تأیید است.