چکیده:
از دیر باز نحویان برای اثبات قضایای نحوی و قطعیت بخشیدن سخن خویش، کلام خود را با برهان و استدلال همراه می ساختند اما در میزان بهره مندی از استدلال ها و براهین اختلاف داشتند. با تکامل قواعد نحوی این اختلاف سلیقه ها سبب گرایش بسیاری از دانشمندان نحو به تعلیل در مباحث نحوی شد و ثمرهی آن پیشرفت و تحول مباحث استدلالی ، براهین و قیاس در نحو بود.
نخستین مرحلهی تعلیل با علتهایی ساده در نحو آغاز شد و پس از آن با هدف آموزش مباحث نحوی مسیر رو به رشد خود را ادامه داد تا جایی که در قرن سوم و چهارم با گروه عظیمی از نحویان مواجه می شویم که به تعلیل های فراوان در نحو پرداختند و کتاب هایی صرفاً استدلالی تألیف کردند . فزونی این استدلال ها سبب پیچیدگی مباحث نحوی شد و پنجره ای نو مقابل مخالفان تعلیل در نحو گشود .ره آورد مخالفت گروهی از نحویان با این نوع تعلیل،تلاش عده ای از دانشمندان برای آسان تر کردن هر چه بیشتر مباحث نحوی بود.
در این مقاله چگونگی راه یابی تعلیل در نحو، سیر تکاملی آن و ویژگی های تعلیل در هر مرحله مورد بررسی قرار گرفته است و هدف از این بررسی بیان سیر تاریخی این تکامل و تغییرات شگرفی است که در هر مرحله در قواعد نحوی رخ داده است تا در ضمن آن تلاش دانشمندان نحو در ثمر بخشیدن آموزش هر چه بهتر قواعد نحو روشن گردد.
Since a long time ago syntacticians have used reason and reasoning in their speech to proof syntactic theorms and make their speech decisive, but they have disagreed about the rate of using reasons and reasonings.While the syntactic rules becoming completed, the disagreements caused atendency among many syntacticians to use reasoning in the syntactic debates and as a result, we notice the progress and revolution of reasoning debates, proofs, and comparison in syntax.
The first step in reasoning started with using simple reasons in syntax and to teach syntactic debates, it continued its progressing so that in the third and fourth centuries, we could see a big group of syntacticians who used a large amount of reasoning in syntax and wrote some merely reasoning books.The large number of reasons caused complexity in syntactic debates and opened a new window to the syntacticians who opposed reasoning in syntax.Some syntactitians tried to make the syntactic debates as simple as possible and it was the result of a group of syntacticians’ disagreement with that kind of reasoning.
In this article, we have analyzed the way reasoning opened its way in syntax, its evolution, and its characteristics at different stages. The aim is to mention the historical movement of the evolution and tremendous changes which happened to syntactic rules at each stages. Meanwhile, we tried to clear the effort of syntacticians for finding the most effective way of teaching syntactic rules.