چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی تأثیر انواع انگیزههای راه اندازی کسب و کار بر رشد کسب و کارهای زنان بود. لذا با استفاده از روش توصیفی پیمایشی در جامعه آماری زنان کارآفرین، دادههای حاصل از 62 پرسشنامه تحلیل شد. ابتدا انگیزههای راهاندازی کسب و کار در پنج گروه انگیزه اصلی دستهبندی شدند و با توجه به مبانی نظری پژوهش و ماهیت انگیزهها در هر دسته، به صورت کارآفرینان آرمان طلب، توفیق طلب، اجباری، اجتماعی و انعطاف طلب نامگذاری شدند. سپس برای شناسایی تأثیر پنج گروه انگیزههای راهاندازی کسب و کار بر چهار شاخص رشد از آزمون مربع کای استفاده شد. بر اساس نتایج بهدست آمده، هر پنج گروه زنان کارآفرین در فروش رشد داشتند، همه گروهها به جز کارآفرینان اجباری رشد در سهم بازار را تجربه کرده بودند، در حالی که فقط کارآفرینان توفیق طلب در تعداد کارمندان رشد داشتند و فقط کارآفرینان گروههای توفیق طلب و اجتماعی از رشد در تنوع محصولات/خدمات بهرهمند بودند. نتایج این پژوهش مبنی بر تفاوت بسیار در انگیزههای شروع کسب و کار در میان گروههای مختلف زنان کارآفرین و تأثیر این انگیزهها در رشد کسب و کارهای زنان، لزوم سیاستگذاری توسعه کارآفرینی زنان متناسب با انگیزهها و نحوه رشد کسب و کار را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ۴:نام گذاری عامل هاو متغیرهای سازنده هر عامل شمارة عامل نام عامل متغیر بار عاملی شناخت و اثبات استعدادهاو توانایی شخصی ۰,۸۴۰ نیاز به تحقق آرمان ها ۰,۷۸۲ ۱ کارآفرین آرما طلب استقلال کاری بیشتر ۰,۷۱۶ نیاز به پیشرفت ۰,۴۵۴ نیاز به شغل مناسب ۰,۷۷۲ ۲ کارآفرین توفیق طلب رسیدن به رشد و بالندگی در اجتماع ۰,۶۸۴ استقلال مالی بیشتر ۰,۵۵۳ بیماری همسر یا عضوی از خانواده ۰,۴۸۴ ۳ کارآفرین اجباری عدم کشف فرصت ها ۰,۸۸۹ مهیاکردن شرایط بهتر زندگی ۰,۵۸۵ ۴ کارآفرین اجتماعی خدمت به جامعه ۰,۸۹۰ نیاز به کار انعطاف پذیر به خاطر مسئولیت های زندگی کارآفرین کار- ۵ مهیا ساختن شرایط بهتـر کـاری بـرای آینـدة فرزنـدان و دیگـر ۰,۹۳۹ خانواده ۰,۴۹۶ اعضای خانواده به منظور تعیین تأثیر انگیزه های شروع کسب و کار بر رشد کـسب و کـار، از آزمـون مربـع کای استفاده شده است و تأثیر پنج گروه انگیزه های شروع کسب و کار شامل «کارآفرین آرمـان طلب »، «کارآفرین توفیق طلب »، «کارآفرین اجباری »، «کارآفرین اجتماعی » و«کـارآفرین کـار- خانواده » بر چهار شاخص رشد کسب و کار شامل «رشد در فـروش »، «رشـد در سـهم بـازار»، «رشد در تعداد کارمندان » و«رشد در تنوع محصولات /خدمات » بررسی شده است که نتایج آن در جدول ۵ ارائه شده است .
همچنـین کارآفرینـان کـار- خانواده سعی کرده اند کسب و کار خود را از نظر تعداد کارمندان و تنوع محصولات و خدمات در حد مقبولی حفظ کنند تا بتوانند بین مسئولیت های کاری و خانوادگی تعـادل ایجـاد کننـد و در عین حال با رشد در سهم بازارو رشد در فروش ، شرایط بهتر کاری را برای خـانواده خـود ایجاد کنند."