چکیده:
مقاله حاضر به بررسی تعیینکنندههای قوی اندازه بخش عمومی (دولت) در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) (شامل ایران) طی سالهای 2013-1996 و در شرایط عدم اطمینان مدل پرداخته است. به این منظور از 24 متغیر که بر اساس مبانی نظری و مطالعات تجربی بر روی اندازه دولت مؤثرند، در سه دسته: متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استفاده شده است. روش مورد استفاده نیز رویکرد میانگینگیری مدل بیزی (BMA)، بهدلیل ویژگیهای مناسب برای در نظر گرفتن فرض عدم اطمینان مدل است. با برآورد 100000 رگرسیون و میانگینگیری بیزی از ضرایب، تعیینکنندگان قوی اندازه بخش عمومی مشخص شدهاند. بر اساس نتایج بهدستآمده، متغیرهای جمعیت و بار تکفل بهترتیب با علائم منفی و مثبت دارای اثر حتمی بر اندازه بخش عمومی هستند. تأثیر متغیرهای مساحت سرزمین و جهانیشدن اقتصادی نیز بر اندازه بخش عمومی با علامت مثبت، به نسبت با اهمیت است. ضرایب و معناداری متغیرهای مجازی بهکار برده شده در مدل نیز نشاندهنده آنست که کشورهای دارای ساختار فدرال و کشورهای دارای سیستم ریاست جمهوری، دارای اندازه بخش عمومی کوچکتر و کشورهای نفتی، دارای اندازه بخش عمومی بزرگتری نسبت به سایر کشورهای مورد مطالعه میباشند.
This article examines the robust determinants of public sector (government) size in the Organization of the Islamic Conference (OIC) member countries (includeing Iran) during the years of 1996-2013، under uncertainty of model. For this purpose، is used of the 24 variables that effect on the government size according to theoretical and empirical studies in three categories: economic، political and social variables. Bayesian Model Averaging approach (BMA) is used، due to convenience feature to consider the uncertainty assumption of model. With estimation of 100000 regressions and Bayesian averaging of coefficients، robust determinants of government size are specified. According to the results، population and dependency ratio variables، respectively، with positive and negative symptoms have a certain effect on public sector size. The impact of land area and economic globalization variables on public sector size with a positive sign is relatively important. Coefficients and significant of dummy variables used in the model also shows that countries with a federal structure and countries with presidential systems، have a smaller public sector size and oil-exporting countries، have larger public sector size than the other countries studied.