چکیده:
قصد و رفتار كارآفرينانه افراد متاثر از محيط پيرامون آن هاست، اما در اكثر مطالعات كارآفريني كه مبتني بر ديدگاه شناختي اند، از نقش عامل محيطي غفلت شده است؛ بنابراين، در پژوهش حاضر با هدف بررسي آثار مستقيم، غيرمستقيم و تعديلي محيط نهادي بر قصد كارآفرينانه، براساس نظريه اقتصاد نهادي نورث (1990) و نظريه رفتار برنامه ريزي شده آجزن (1991)، يك الگوي شناختي قصد كارآفرينانه تدوين شد. در اين پژوهش، كه از نوع توصيفي- همبستگي است، داده هاي موردنياز از طريق پرسشنامه از نمونه اي متشكل از 300 دانشجوي كشاورزي جمع آوري شد كه در چهار دانشگاه دولتي در غرب كشور مشغول به تحصيل بودند. روايي محتوايي پرسشنامه را گروهي از خبرگان بررسي و تاييد كردند. روايي و پايايي سازه ها نيز از طريق برآورد مدل اندازه گيري شد و پس از اصلاحات لازم به دست آمد. نتايج مدل يابي معادلات ساختاري نشان داد كه نگرش كارآفريني و كنترل رفتار درك شده با قصد كارآفرينانه داراي رابطه مثبت و معني داري است. همچنين، نتايج نشان داد محيط نهادي به طور غيرمستقيم و از طريق نگرش كارآفريني و كنترل رفتار درك شده با قصد كارآفرينانه در ارتباط است. اين يافته ها بيانگر آن است كه سياستگذاران و تصميم گيرندگان بايد بيش از پيش به ايجاد شرايط مناسب براي كارآفريني در كشور توجه كرده و سعي كنند تا فشارها و موانع محيطي مقابل كارآفرينان بالقوه را برطرف كنند.
خلاصه ماشینی:
همچنین ، نتایج نشان داد محیط نهادی به طور غیرمستقیم و از طریق نگرش کارآفرینی و کنترل رفتار درکشده با قصد کارآفرینانه در ارتباط است .
همان طورکه ولتر و اسمالبون (٢٠١١) بیان می کنند، به منظور شناخت فرایند و رفتار کارآفرینی باید نقش محیط نهادی را در مطالعات خود لحاظ کنیم ، زیرا این محیط بر نگرش و رفتار کارآفرینی، ماهیت و میزان فرصت های کسب وکار و منابعی که می توان برای بهره برداری از این فرصت ها به کار گرفت ، تأثیرگذار است .
Karimi et al)، اما همان طورکه سانچز١ (٢٠١٢) بیان می کند، تحقیقات قصد کارآفرینی باید بر فرایندهای اجتماعی و شناختی بیشتر تمرکز کنند، زیرا هر دو گروه عوامل شناختی درونی (مثل خودکارآمدی و نگرش ) و نهادی بیرونی (مثلا حمایت های دولتی ) را دربر می گیرند؛ بنابراین ، در این مطالعه سعی شده است تا با استفاده از رهیافت اجتماعی - شناختی ، الگوی تلفیقی تهیه شود که آثار هر دو عوامل محیطی و شناختی را بر قصد کارآفرینانۀ افراد بررسی کند (٢٠٠٧ ,Lafuente &Vaillant ).
در ادبیات کارآفرینی، مجموعۀ بسیار زیادی از عوامل محیطی پیشنهاد شده اند که می توانند بر قصد و رفتار کارآفرینانه تأثیر بگذارند و همچنین روش ها و پرسشنامه های مختلفی برای اندازه گیری آن ها استفاده شده است (٢٠٠٣ ,Franke &thje Lu ;٢٠١٠ ,.
متغیرهای کنترل در این پژوهش ، چهار متغیر جمعیت شناختی که ممکن است رابطۀ معنی داری با قصد کارآفرینی دانشجویان داشته باشند (٢٠٠٩ ,Chen &Linan ;٢٠١٤ ,.