چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و مقایسه میزان شناخت و علاقهمندی نسل جوان به اساطیر باستانی و معاصر و همچنین چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی انجام گرفته است. نمونه این پژوهش از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان مدارس ناحیه 2 تبریز انتخاب گردیده است. حجم نمونه آماری مطابق جدول مورگان 364 نفر تعیین شد. پژوهشگر برای جلوگیری از افت تعداد پرسشنامه، تعداد435 پرسشنامه دربین افراد نمونه مورد مطالعه توزیع کرده و پس از حذف پرسشنامههای ناقص 365 پرسشنامه را مورد بررسی قرار داد. روش جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی و از طریق یک پرسشنامه محققساخته برای سنجش میزان آشنایی بااساطیر و پرسشنامه استاندارد دینداری گلاک و استارک برای سنجش میزان دینداری میباشد. نتایج نشان داد که بین میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر باستانی و معاصر و چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد ارتباط معنیداری بین میزان تعلق مذهبی دانشآموزان و میزان آشنایی آنان با هریک از اساطیر و چهره- های دفاع مقدس وجود دارد.
This study aims to identify and compare the knowledge and interest of young people to the ancient and contemporary mythology as well as national and local figures of holy defense. The sample of the study is chosen by multi-stage cluster sampling among school children of District 2 of Tabriz. The sample size of 364 patients was determined according to Morgan table. In order to prevent loss of inventory, the number of 435 questionnaires were distributed among subjects and after removal of incomplete questionnaires, 365 questionnaires were examined. The method of collecting data is field and through a questionnaire the level of familiarity with mythology is measured and by a standard questionnaire (piety questionnaire) of Clock and Stark religiosity is measured. The results showed that, there is a significant difference between ancient and contemporary mythology with national and local holy defense figures. Also, there is a significant relationship between students’ religious affiliation and their familiarity with each of the mythology and holy defense figures.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش نشان می دهدکه با اطمینان ٠/٩٥ بین میزان آشنایی دانش آموزان با اساطیر باستانی ایرانی و هنرمندان جهانی معاصر تفاوت معناداری وجود دارد زیرا مقدار برابر ٠٠٠٠=p میباشد که این مقدار کوچک تر از ٠/٠٥ میباشد، بنابراین فرضیه تحقیق تایید میشود.
در این فرضیه نیز همانند فرضیه اول یافته های پژوهش نشان میدهد که با اطمینان ٠/٩٥ بین میزان آشنایی دانش آموزان با اساطیر ترک و هنرمندان جهانی معاصر تفاوت معناداری وجود دارد زیرا مقدار برابر ٠٠٠٠=p میباشد که این مقدار کوچک تر از ٠/٠٥ میباشد، بنابراین فرضیه تحقیق تایید میشود.
درمورد میزان دین داری و میزان آشنایی با چهره های بومی دفاع مقدس نیز انجام آزمون کندال نشان میدهد که رابطه معناداری بین دین داری دانش آموزان و میزان آشنایی آنان با چهره دفاع مقدس بومی وجود دارد، زیرا که مقدار ٠٠٠٠=sig است که با توجه به دو دامنه بودن آزمون با ٠/٠٢٥ مقایسه میشود و چون از ٠/٠٢٥ کوچک تر میباشد، درنتیجه میتوان گفت که در سطح ٠٠٥=α یک نوع رابطه بین دین داری و میزان آشنایی دانش آموزان با چهره های دفاع مقدس بومی وجود دارد و فرضیه تحقیق تایید میشود و ازآن جا که ضریب همبستگی این دو متغیر ٠/٢٠٧ میباشد نشان میدهدکه همبستگی مستقیم معنیدار ولی تقریبا متوسطی بین میزان تعلق مذهبی و آشنایی با چهره هایبومی دفاع مقدس وجود دارد."