چکیده:
مفهوم سرمایه اجتماعی یک مفهوم فرارشتهای است که اخیراً مورد توجه بسیاری از شاخههای علوم انسانی قرار گرفته است این مفهوم در واقع پل ارتباطی مهمی بین اقتصاد، جامعهشناسی و علوم سیاسی است.
سرمایه اجتماعی ناشی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی موجود است، در واقع سرمایه اجتماعی یکی از شاخصهای مهم وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه است. سرمایه اجتماعی نقش موثری در کاهش هزینه فعالیتها و موفقیت افراد در دستیابی به اهداف خود دارد. تحقیق حاضر با بهرهگیری از نظریات سرمایه اجتماعی نظریهپردازان مختلف سرمایه اجتماعی بامحوریت نظریات جیمزکلمن، به بررسی تجربی فرضیه رابطه بین سرمایه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان پرداخته است. برای بررسی این رابطه از یک نمونه 380 نفری از دانشجویان دانشگاه کردستان شهر سنندج استفاده شده است که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل بودند. روش تحقیق به صورت پیمایشی انجام گرفته و دانشجویان به پرسشنامه که با استفاده از نظریات مربوطه طراحی شده بود پاسخ دادهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد، همچنین در بین سازههای متغیر سرمایه اجتماعی، روابط درون خانواده بیشترین تاثیر را به موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته است.
The expression of social capital is a concept that recently very qualified attention in the branches of human science. Actually this concept is an important bridge connection between economic, social and politic sciences. Social capital is the result of cultural and social position. In fact social capital is one of the indicators of cultural and social position in society. Social capital has an important effect in reducing the cost of activates and individual success in their aims. This research using social capital theories from different theorists in social capital especially James Coleman tries to survey empirically the relation between social capital and educational success of student. The sample of the study is 380 students of Kurdistan University in Sanandaj that they were studying in academic year of 2009-2010. The method of this research is survey and students answer the questionnaire designed using the related theories. The results of research show that, there is a significant relationship between social capital and students’ educational success. Also, from different variables of social capital, relations inside the family have the most affection in students’ educational success.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (٣): همبستگی بین متغیرهای موفقیت تحصیلی و روابط درون خانواده موفقیت تحصیلی متغیرها ضریب توافقی پیرسون ٠٣٨٣=r سطح معنی داری ٠٠٠٠=p روابط درون خانواده تعداد ٣٨٠=N - همبستگی بین روابط بیرون از خانواده و موفقیت تحصیلی دانشجویان : برای سنجش روابط و میزان همبستگی بین روابط بیرون از خانواده و موفقیت تحصیلی دانشجویان با توجه به سطح سنجش هر دو متغیر که فاصله ای میباشند از آزمون معنی داری ضریب همبستگی r پیرسون استفاده شده است ، بر اساس محاسبات آماری صورت گرفته در spss مقدار ٠١٦٣=r و سطح معنی داری ٠٠٠٢=p نشان دهنده رابطه بین این دو متغیر بوده و مقدار ضریب همبستگی پیرسون در سطح ضعیف میباشد.
جدول شماره (٤): همبستگی بین متغیرهای موفقیت تحصیلی و روابط بیرون از خانواده موفقیت تحصیلی متغیرها ضریب توافقی پیرسون ٠١٦٣=r سطح معنی داری ٠٠٠٢=p روابط بیرون از خانواده تعداد ٣٨٠=N - همبستگی بین مشارکت اجتماعی و فعالیت اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان : برای سنجش رابطه و میزان همبستگی بین متغیر مشارکت و فعالیت اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان با توجه به سطح سنجش هر دو متغیر که فاصله ای بوده و با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون معنی داری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است ، بر اساس اطلاعات جدول و مطابق آزمون ضریب همبستگی پیرسون که مقدار ٠٢٥٨=r و سطح معنی داری ٠٠٠٠=p میتوان به رابطه این دو متغیر اشاره کرد که البته مقدار ضریب همبستگی پیرسون در سطح ضعیف میباشد."