چکیده:
تهیه و انتشار خبر از رسالتهای اصلی خبرگزاریها است و این وسایل ارتباطی در تلاش هستند تا نیازهای خبری مخاطبان خود را تامین نمایند. میزان اعتماد مخاطبان به دو خبرگزاری مطرح کشور یعنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان خبرگزاری رسمی دولتی وخبرگزاری فارس به عنوان رسانهای مستقل از منظر صحت و استقلال، در میان دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان ارومیه در این پژوهش بررسی و برای این تحقیق از نظریه رضامندی، وابستگی مخاطبان، برجستهسازی، شکاف آگاهی و اشاعه نوآوری با روش پرسشنامهای محقق ساخته و از طریق پیمایش به صورت آزمون تصادفی در میان دانشجویان در سطوح لیسانس، فوقلیسانس و دکتری و برای آزمون نتایج نیز از برنامه نرمافزار spss استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی نشان میدهد که بین وابستگی انتفاعی و سیاسی خبرگزاری ایرنا به دولت با گرایش آن به سوگیری در انتشار اخبار رابطه مثبت و بالایی وجود دارد. همچنین بین اعتماد و توجه به اخبار با گرایش سیاسی دانشجویان به آن نیز رابطه مثبت و بالایی وجود دارد و وجود گرایش و حمایت خاص خبرگزاریایرنا از دولتهای مستقر درمقاطع مختلف سیاسی نیازمندی بهتدوین برنامه مدیریتی فراجناحی در این خبرگزاری و فعالیت خبرگزاری مستقل در کشور را الزامی میکند.
In this study the audience’s trust in two important news agency, Islamic Republic News Agency (IRNA) as the only state official news agency and Fars news agency as independent media, have been evaluated in terms of accuracy and independence among students of Azad University of Uremia. A survey questionnaire is used and the samples were selected through a randomized trial among students at the undergraduate, masters and doctorate level. In this study, a combination of satisfaction theory, active audience and confidence in the media as the theoretical framework of the approach is used. The results indicate that, there is a positive relationship between IRNA financial and political dependence on government with its tendency to release news. Also, there is a positive relationship between trust and attention to news with the students' political orientation. Because of the tendency and special support of IRNA from government in different political periods, there is a need to impartial management and independent pressing activities in IRNA.
خلاصه ماشینی:
"میزان اعتماد مخاطبان به دو خبرگزاری مطرح کشور یعنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان خبرگزاری¬ رسمی دولتی وخبرگزاری فارس به عنوان رسانهای مستقل از منظر صحت و استقلال، در میان دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان ارومیه در این پژوهش بررسی و برای این تحقیق از نظریه رضامندی، وابستگی مخاطبان، برجسته¬سازی، شکاف آگاهی و اشاعه نوآوری با روش پرسشنامهای محقق ساخته و از طریق پیمایش به صورت آزمون تصادفی در میان دانشجویان در سطوح لیسانس، فوقلیسانس و دکتری و برای آزمون نتایج نیز از برنامه نرم¬افزار spss استفاده شده است.
اهداف اختصاصی تحقیق این تحقیق که بر طبق آخرین پیمایشها و نظرات بررسی شده به دست آمده است به منظور یافتن راهکاری عملیاتی برای مراکز خبری، خبرگزاری¬ها، رسانههای مکتوب دیداری و شنیداری دولتی و خصوصی، معاونت سیاسی، اجتماعی استانداری¬ها، روابط عمومی ادارات، بخشهای سیاسی نهادهای نظامی و امنیتی، دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی، اتحادیههای بینالمللی و سازمانهای وابسته، مراکز تجاری و اقتصادی اعم از تالارهای بورس و فرابورس، شرکتهای واردات و صادرات تدوین شده تا در روش اطلاعرسانی، پوشش خبری، ارائه گزارش، خبر، مقاله و نیز جذب مخاطب و اعتمادسازی به مجموعه خود و بهرهمندی از این اعتماد به منظور سیاستگذاری دقیق و با هدف استفاده نمایند تا از صرف وقت و هزینههای اضافی در برنامهریزیهای مخاطب¬پذیری خود جلوگیری کنند.
یافتههای پژوهش - تحلیل فرضیه اول بر اساس نتایج به دست آمده، بین وابستگی انتفاعی و سیاسی خبرگزاری ایرنا به دولت با گرایش آن به سوگیری در انتشار اخبار رابطه مثبت و بسیار بالایی وجود دارد (000/0=p ، 923/0r=) و با توجه به این سطح معناداری میتوان گفت که همبستگی بین این دو متغیر معنادار و رابطه بین این دو متغیر قوی است."