چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های هویت و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان زورگو و عادی بود. این پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول در شهر اردبیل است که در سال تحصیلی1392 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش 120 دانش آموز دارای نمره بالا در زورگویی بود که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه سبک های هویتی برزونسكی، پرسشنامه تجدید نظرشده زورگو قربانی اولویوس، پرسشنامه مقیاس رفتارهای ایمنی پینتو و گوریا استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری ( MANOVA ) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات رفتارهای ایمنی و هویت سردرگم اجتنابی در دانش آموزان زورگو نسبت به عادی به طور معنا داری بیشتر است، در حالی که میانگین نمرات سبک های هویت هنجاری و اطلاعاتی در دانش آموزان زورگو نسبت به عادی کمتر بود.
خلاصه ماشینی:
"عبدی زرین و همکاران (١٣٨٨) در پژوهش خود نشان دادند بین سبک هویت اطلاعاتی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم معنی داری بدست آمد و از سوی دیگر سبک هویت اطلاعاتی با سبک هویت سردرگم ، تعهد هویت ، مشکلات 1 -bullying 2 -Olweus 3-arrington 4-Rigby 5 -Newgent 6-Pellegrini 7-Nansel 8 -subtle avoidance behaviors 9 -Kamyng et el 10 -Mc Manus et al.
11- Simon & James بهرامی و همکاران (١٣٩١) در یک مطالعه طولی بر روی ٢٠٠نفر از دانش آموزان مقع دبیرستان شهر پاوه در پژوهشی نشان دادند رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر از گروه کنترل بود.
نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) بر روی متغیر مشکلات هیجانی و سبک های هویت منبع تغییر متغیر وابسته مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F P اتا افسردگی 365/10 1 365/10 13/21 0/000 0/049 اضطراب 505/92 1 505/92 12/26 0/001 0/046 مدل سبک هویتی اطلاعاتی 16/82 1 16/82 0/185 0/668 0/001 سبک هویت هنجاری 199/32 1 199/32 2/08 0/150 0/008 سبک هویت سر در گم 679/86 1 679/86 10/06 0/002 0/038 رفتار ایمنی 417940/95 1 417940/95 5/011 0/000 0/951 استرس 57899/02 1 57899/02 1/300 0/000 0/835 افسردگی 044617/78 1 44617/78 1/615 0/000 0/863 گروه اضطراب 55325/67 1 55325/67 1/341 0/000 0/839 سبک هویتی اطلاعاتی 391044/35 1 391044/35 4/296 0/000 0/944 سبک هویت هنجاری 280026/32 1 280026/32 2/922 0/000 0/919 سبک هویت سر در گم 226865/51 1 226865/51 3/360 0/000 0/929 رفتار ایمنی 21433/70 1 83/40 استرس 11441/93 1 44/52 افسردگی 7101/02 1 27/63 خطا اضطراب 10600/14 1 41/24 سبک هویتی اطلاعاتی 23395/49 1 91/03 سبک هویت هنجاری 24626/18 1 95/82 سبک هویت سر در گم 17352/26 1 67/51 بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش ، مقایسه سبک های هویت و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان زورگو و عادی بود."
کلیدواژه ها:
زورگویی
،
سبک های هویت و رفتارهای ایمنی
کلید واژه های ماشینی:
رفتارهای ایمنی در دانشآموزان زورگو
،
دانشآموزان زورگو و عادی
،
هویت و رفتارهای ایمنی
،
پرسشنامه مقیاس رفتارهای ایمنی پینتو
،
سبک هویت اطلاعاتی
،
سبک هویت
،
میانگین نمرات رفتارهای ایمنی
،
مقایسه سبک
،
دانشآموزان زورگو نسبت
،
رفتارهای ایمنی و هویت سردرگم