چکیده:
هدف این تحقیق" بررسی تاثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش اموزان ابتدایی شهر ایلام" می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق، پیمایشی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان ابتدائی شهر ایلام می باشد .. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران، 167 نفر انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده و از پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی و یادگیری دانش آموزان استفاده شده است. و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 0.893 بدست آمده است. که نشانگر تائید پایایی پرسشنامه مورد نظر میباشد. نهایتاً مجموعه داده ها به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و همبستگی اسپیرمن و رگرسیون نشان دادند که سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام تاثیر مستقیم و معنی داری دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون کلموگروف -اسمیرنوف و همبستگی اسپیرمن و رگرسیون نشان دادند که سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام تاثیر مستقیم و معنی داری دارد.
که همه موجب پایین آمدن موقعیت اجتماعی و فرهنگی شخص می شود و آشفتگی ها یا آسیب های روانی را به وجود می آورد معمولا افرادی که در سطح پایین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زندگی می کنند، سطح تحصیلات کمتری نسبت به افراد همسال خود دارند و میزان تحصیلات در این خانواده ها به شدت افت پیدا می کند.
جدول ١: نتیجه آزمون نرمال بودن متغیرهای پژوهش عامل سطح معنیداری مقدار خطا تایید فرضیه نتیجه گیری سطح سواد والدین 0/316 0/05 توزیع نرمال است یادگیری دانش آموزان 0/274 0/05 توزیع نرمال است باتوجه به نتایج جدول ١، سطح معنیداری متغیرهای پژوهش بیشتر از خطای ٠/٠٥ میباشد و لذا از توزیع نرمال برخوردار میباشند، براین اساس برای آزمون فرضیه ها از آزمون های پارامتریک استفاده میشود.
٧- بحث و نتیجه گیری با توجه به اینکه در جدول های بالا، سطح معنیداری محاسبه شده در تمامی فرضیات مطرح شده از میزان خطا(٠/٠١) کوچکتر می باشند با اطمینان ٩٩ % میتوان ادعا کرد که بین سطح سواد والدین و یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام رابطه معنیداری وجود دارد و همچنین سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی تاثیر معنی داری دارد و والدین (پدر و مادر) تاثیر یکسانی بر یادگیری دانش آموزان دارند و تمامی فرضیه ها مورد تایید قرار میگیرد."
کلیدواژه ها:
یادگیری
،
دانش آموزان ابتدایی
،
سطح سواد والدین